The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.
Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.
Abstract
The teaching of writing needs to be in tune with real and contextualized practices that allow the student to have purpose in what he or she writes. Gone are the practices where writing was done without any intention. In this particular case, the purpose of this essay is to offer a teaching methodology for teaching writing academic texts based on Problem-Based Learning (PBL). To achieve this, we resorted to the review of sources on writing, academic writing, PBL and proceeded to design a strategy that links the above mentioned, with the contribution of the contextualization of the issues to be analyzed derived from the Sustainable Development Goals (SDGs) and that can be applied in remote teaching conditions, given the event of isolation by COVID-19. In this sense, it is considered a complete and robust strategy that can be used by other teachers in their classrooms to strengthen the development of genuine writing processes and the production of highly complex texts, which contributes to the appropriation of writing skills, as well as disciplinary and interdisciplinary learning on the part of students.
References
Almulhem, M. & Almulhem, J. (2022). Evaluation of Problem-Based Learning implementation in a College of Medicine, Kingdom of Saudi Arabia: a cross sectional comparative study. BMC Medical Education. 22:311. Doi: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03347-1
Beaugrande, R. & Dressler, W. (1997). Introducción a la lingüística de textos. Barcelona, España: Ariel.
Bigi, E., García Romero, M., & Chacón, E. (2018). Cultura institucional y su impacto en las prácticas de lectura y escritura en la universidad. Revista Perspectivas, 3(2), 46–59. https://doi.org/10.22463/25909215.1588
Bigi, E., García, M., & Chacón, E. (2019). ¿Qué textos académicos escriben estudiantes universitarios de Educación? Zona Próxima, 25-55. Doi: http://dx.doi.org/10.14482/zp.31.378.2
Cano, F. y Vottero, B. (2018). La escritura en taller. De Grafein a las aulas.Goya: Arandu.
Cañón Flórez L, Rzonzew Fernández DB. (2019). La lectura y la escritura de los textos académicos en el taller de confrontación de la licenciatura en educación física de la Universidad Pedagógica Nacional: un “ir tras las huellas” documentales. Redipe 8 (7) 159-80. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/786
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, Revista Venezolana de Educación, 8(26), 321-327. Obtenido de http://23118.psi.uba.ar/academica/cursos_actualizacion/recursos/carlino_cuatro.pdf
Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Argentina: Fondo de Cultura económica. Recuperado de: https://www.aacademica.org/paula.carlino/3
Cassany, D. (1997). Describir el escribir. Barcelona: Paidós.
Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (2007). Enseñar lengua (12a. Ed). ISBN: 84-7827-100-7. Barcelona: Graó.
Cassany, D. (2021). El arte de dar clases según un lingüista. Anagrama: Barcelona.
Côrte Vitória, M. (2018). La escritura académica: en la formación universitaria. Madrid: Narcea Ediciones. Obtenido de https://elibro-net.ezproxy.cecar.edu.co:2443/es/ereader/bibliocecar/46309?page=1
Flower, L., & Hayes, J. (1996). La teoría de la redacción como proceso cognitivo. En L. y. vida, Textos en contexto (págs. 69-180). Buenos Aires: Asociación Internacional de Lectura.
García Parejo, I. (2011). Escribir textos expositivos en el aula.: Fundamentación teórica y secuencias didácticas para diferentes niveles. Barcelona: Graó.
Jiménez Naharro, M., & Lorenzo, F. (2018). “Más allá de las reglas”. Relación entre conocimiento gramatical explícito y calidad de la escritura académica en estudiantes de español L2. Hechos y proyecciones del lenguaje, 23. 9-30. Disponible en: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rheprol/issue/view/23-2017
Manzanares Moya, A. (2010). Sobre el Aprendizaje Basado en Problemas. En A. Escribano, & Á. del Valle, Aprendizaje Basado en Problemas (ABP): una propuesta metodológica en educación superior. Madrid: Narcea, S.A. De Ediciones. Obtenido de https://elibro.net/es/lc/bibliocecar/titulos/102005
Marinkovich, J., & Córdova, A. (2014). La escritura en la universidad: Objeto de estudio, método y discursos. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 47(84), 40-63. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342014000100003
Merton, R., Fiske, M. & Kendall, P. (1998). Propósitos y criterios de la entrevista focalizada (traducción de Consuelo del Val y Javier Callejo). Empiria. Revista de Metodología de ciencias sociales, (1), 215-227.
Miras, M. (2000). La escritura reflexiva. Aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe. Infancia y Aprendizaje, 89, 65-80. Recuperado de: https://doi.org/10.1174/021037000760088099
Muñoz, C., & Valenzuela, J. (2015). Características psicométricas de una rúbrica para evaluar la redacción académica a nivel universitario. Formación universitaria, 8(6), 75-84. doi:https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000600010
Navarro, F. (2018). Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior. En M. A. Alves & V. Iensen Bortoluzzi (Eds.) Formação de Professores: Ensino, linguagens e tecnologias (13-49). Porto Alegre, RS: Editora Fi. ISBN 978-85-5696-308-6. Recuperado de: https://www.editorafi.org/308ufn
Rodríguez Ávila, Y. [Yildret Rodríguez]. (21 de abril de 2021). Construcción de la pregunta problema. [Vídeo]. https://youtu.be/qaddJy_RE2Y
Rodríguez Ávila, Y. [Yildret Rodríguez]. (19 de septiembre de 2019). Texto académico. [Vídeo]. https://youtu.be/eYNm0gUGXME
Rosales, P. & Vázquez, A. (1999). Escritura de textos académicos y cambio cognitivo en la enseñanza superior. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 8 (15), 66-79. Recuperado de: http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/6609
Sánchez, M. y Flores, E. (2020) Uso de sinónimos para la reescritura de cuentos nicaragüenses con estudiantes de séptimo grado basado en el Modelo de Aprendizaje por Esquema. (Tesis de grado) Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Disponible en: https://repositorio.unan.edu.ni/13652/
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2014). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y aprendizaje, 15(58), 43-64. doi:https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822332
Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42 (1), 97-122. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n1/v42n1a05.pdf
Wood, D.F. (2003). Problem based learning. BMJ. 326(7384):328–30. Doi: https://doi.org/10.1136/bmj.326.7384.328