Dimensions

PlumX

How to Cite
Salazar Vargas, J. E. (2023). Didactic route: A practical theoretical approach in educational processes. Dialogus Jornal, (11), 134–154. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i11.817
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

At present, didactics continues to play a determining role within the teaching and learning processes, assuming a role that helps to strengthen, energize, make flexible and transform the processes experienced in the classroom and outside of it, since the application and conceptualization of it, is in a process of constant transformation to keep up with social evolution. For this reason, the following article is a reflection document not derived from research, where a bibliographical review was carried out taking into account the current theoretical and practical references available in databases found on the network in relation to didactics, their processes of transformation, evolution and didactic models.

Keywords:

References

Abreu, Omar, Gallegos, Mónica C, Jácome, José G, & Martínez, Rosalba J. (2017). Didactics: Epistemology and Definition in the Faculty of Management and Economics at the Technical University of Northern Ecuador. Formación universitaria, 10(3), 81-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300009

Abreu, Omar, Rhea, Soraya, Arciniegas, Gabriela, & Rosero, Maribel. (2018). Objeto de Estudio de la Didáctica: Análisis Histórico Epistemológico y Crítico del Concepto. Formación universitaria, 11(6), 75-82. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000600075

Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Arenaz, A. F. (1982). El contexto de la didáctica diferencial. Educar, 5-18.

Arranz Martin, M. L., & Garcia Torres, C. E. C. I. L. I. A. (2011). Didáctica de la educación infantil. Ediciones Paraninfo, SA.

Artigue, M. (2018). Epistemología y didáctica. El cálculo y su enseñanza, 11, 1-31.

Barriga, Á. D. (2009). Pensar la didáctica (pp. 9-87). Amorrortu.

Bugallo Rodríguez, Á. (1995). La didáctica de la genética: revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 13(3), 379-385.

Casasola Rivera, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Comunicación, 29(1), 38-51.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, 3.

Comenio J.A. (1998). Didáctica Magna (8° ed.). Porúa, 1-133, México.

Davini, M. C. (1996). Conflictos en la evolución de la didáctica. La demarcación de la didáctica general y las didácticas especiales (capítulo 2). Camilloni, Alicia, 41-73.

De Camilloni, A. (2007). Didáctica general y didácticas específicas. El saber didáctico, 23-39.

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. UNAM, México, consultada el, 10(04), 1-15.

Ferrández Arenaz, Adalberto. (1982). “El contexto de la didáctica diferencial”. Educar, n.º 2, pp. 5-18, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/42046.

Francisco Grados, S. I. (2017). Clasificación de la didáctica.

Gallego, I. G. (2010). Prospectiva de las Didácticas Específicas, una rama de las Ciencias de la Educación para la eficacia en el aula. Perspectiva educacional, Formación de profesores, 49(1), 1-31.

García Aretio, L. (2014). La guía didáctica.

García Pérez, F. F. (2000). Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa. Biblio 3w: Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 207, 1-12.

García, A. E. (1999). Didáctica e innovación curricular (No. 25). Universidad de Sevilla.

Godínez, F. M. P. (2001). Didáctica General. EUNED.

González Gallego, I., (2010). Prospectiva de las Didácticas Específicas, una rama de las Ciencias de la Educación para la eficacia en el aula. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 49( 1), 1-31.

González La Nuez, Olga, & Suárez Surí, Gumersindo. (2018). Los medios de enseñanza en la didáctica especial de la disciplina Anatomía Humana. Revista Médica Electrónica, 40(4), 1126-1138. Recuperado en 06 de abril de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000400018&lng=es&tlng=es.

Gutiérez, D. (2009). El taller como estrategia didáctica. Razón y palabra, (66).
Hernández, C. A., & Guárate, A. Y. (2017). Modelos didácticos: Para situaciones y contextos de aprendizaje (Vol. 146). Narcea Ediciones.

Jorquera Jaramillo, María Cecilia. (2010). Modelos didácticos en la enseñanza musical: el caso de la escuela española. Revista musical chilena, 64(214), 52-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902010000200006

Litwin, E. (1996). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. Corrientes didácticas contemporáneas, 91-115.

Maldonado, H., & Girón, D. (2009). Didáctica general. San José, Costa Rica: Ediciones CECC/SICA.

Marhuenda, F. (2000). Didáctica general (Vol. 1). Ediciones de la Torre.

Medina Rivilla, A., Salvador Mata, F., Arroyo González, R., Blázquez Entonado, F., Vicente Rodríguez, P. S. D., Fernández Cruz, M., ... &
McWiliam, N. (2009). Didáctica general. Madrid: Pearson Prentice Hall,.

Mestre Gómez, u., Fuentes González, h., & Álvarez Valiente, i. (2004). Didáctica como ciencia: una necesidad de la educación superior en nuestros tiempos. Praxis Educativa (Arg), (8), 18-23.

Navarra, J. M. (2001). Didáctica: concepto, objeto y finalidades. Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED. Didáctica general para psicopedagogos.

Olivos, T. M. (2011). Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Perspectiva educacional, 50(2), 26-54.

Picco., Sofía. (2022). Nuevos referentes teóricos y prácticos para pensar la didáctica. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 9(2), 46-55. Epub 01 de diciembre de 2022.https://doi.org/10.29156/inter.9.2.7

Posada González, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. Instituto de Investigación en Educación (IEDU).

Quintanar-Guerrero, Víctor Manuel, Pérez Bravo, Julia. (2018) Didáctica de un didacta intelectual. Revista de Educación Técnica.

Rivilla, A. M., Mata, F. S., González, R. A., Entonado, F. B., & de Vicente Rodríguez, P. S. (2009). Didáctica general (pp. 6-35). Pearson Prentice Hall.

Sánchez Matamoros, M. R. (2015). Pedagogía y Didáctica. A Propósito de la Resolución 5436 de 2010. Educación y Ciencia, (15). Recuperado a partir de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/3196

Soto Ramírez, E., (2012). un acercamiento a la didáctica general como ciencia y su significación en el buen desenvolvimiento de la clase. Atenas, 4(20), 1-18.

Steiman, J. (2019). Más didáctica (en la educación superior) (Vol. 3). Miño y Dávila.

Troyano Blanco, I. (2010). La didáctica: una mirada en profundidad. Revista digital ciencia y didáctica, 40.

Vasco, C. (1990). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. Pedagogía, discurso y poder, 6(11), 107-122.

Vivar, D. M., & Fernández, M. J. M. (2010). ¿Didáctica General en y para Educación Social? Puntos de encuentro desde la perspectiva del alumnado. Educatio Siglo XXI, 28(2), 245-260.

Zabalza Beraza, M. Á. (2007). La didáctica universitaria. Bordón: revista de pedagogía.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##