Dimensions

PlumX

How to Cite
Noguera Astaiza, M. (2023). Inferential reading comprehension through a teaching strategy supported by an ova. Dialogus Jornal, (10), 31–43. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i10.755
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

The development of the following article aims to relate the importance of forming the inferential reading comprehension competence in students in the rural area of Pitalito Huila, from a pedagogical strategy supported by a Virtual Learning Object (VLO). From this perspective, the conceptual and investigative description of different arguments that highlight the need to transform the teaching practice, by means of innovative resources and tools, which are at the forefront of today's society, is proposed. In this sense, the articulation of new technologies is established as a strategy to guarantee the promotion of interest and motivation towards learning and development of reading comprehension skills, which allow the student to obtain a favorable academic performance that approaches the requirements of the Ministry of National Education (MEN) in Colombia. In addition to this, the importance of the constructivist theory in this educational process is established, since it makes possible the identification of previous knowledge, to take them to the interaction with other knowledge, and thus, create new mental schemes, which contribute to the integral formation of the students

Keywords:

References

Abreu, J. L. (2012). Hipotesis, método y diseño de investigación. Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), 187–197.

Aliaga, L. (2012). Comprensión lectora y rendimiento académico en comunicación de alumnos del segundo grado de una institución educativa de Ventanilla (Universidad San Ignacio de Loyola). Universidad San Ignacio de Loyola. Retrieved from http://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/1082

Becerra, E. (2017). La aproximación a la lectura inferencial en españo - lengua materna en el grupo 603 de la IED Marco Tulio Fernández mediante la implementación de una unidad didáctica. Universidad Libre.

Benavides, C., & Tovar, N. (2017). Estrategias didácticas para fortalecer la eseñanza de la comprensión lectora en los estudiantes del grado tercero de la Escuela Normal Superior de Pasto (Universidad Santo Tomás). Universidad Santo Tomás. Retrieved from https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/9533/BenavidesCristian2017.pdf?sequence=1

Betancur, T., & Mejía, M. (2016). Las inferencias que se generan en la transposición entre inglés y español. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(47), 82–99.

Cisneros, M., Olave, G., & Rojas, I. (2010). La inferencia en la comprensión lectora: De la teoría a la práctica en la Educación Superior. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Colima, L., Moya, O., & Soto, F. (2018). Gamificación para la comprensión lectora en la educación superior (Universidad Mayor). Universidad Mayor.

Corrales, A., Dussán, L., Borbón, J., & Córdoba, C. (2020). Informe Nacional de Resultados para Colombia - PISA 2018 (pp. 1–75). pp. 1–75. Bogotá D.C: Ministerio de Educación Nacional.

Durán, G., Rozo, Y., Soto, A., Arias, L., & Palencia, E. (2018). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del uso de las TIC en estudiantes de educación primaria. Cultura Educación y Sociedad, 9(3), 401–406. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.46

Espínola, A. (2018). Estadística aplicada a la investigación (pp. 1–28). pp. 1–28. Asunción, Paraguay: Instituto de Investigaciones Universidad Nacional de Asunción.

Ferreiro, V. (2019). La comprensión lectora en primaria a través de las tic (Universidad de La Laguna). Universidad de La Laguna. Retrieved from http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14575

Flores, J., Avila, J., Rojas, C., Sáez, F., Acosta, R., & Díaz, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios (Universidad de Concepción, Ed.). Concepción, Chile: Unidad de Investigación y Desarrollo Docente. Retrieved from http://docencia.udec.cl/unidd/images/stories/contenido/material_apoyo/ESTRATEGIAS DIDACTICAS.pdf

Flórez, I., Henao, C., Ríos, M., & Sena, E. (2018). La lectura inferencial a través de las Tecnologías de la Información y la Comunicación: Un reto para el grado quinto de primaria. Universidad de Antioquia.

Gallego, J., Figueroa, S., & Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística, (40), 187–208. https://doi.org/10.29344/0717621x.40.2066

Guevara, A., & Riveros, O. (2019). Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de la competencia de lectoescritura en la primera infancia. Universidad Cooperativa de Colombia.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación (Sexta Ed; M. Graw-Hill, Ed.). Mexico.

Hernández, W., & López, J. (2017). Fortalecimiento de la habilidad lectora inferencial mediante una estrategia pedagógica que incluye el uso de un objeto virtual de aprendizaje (Universidad Libre de Colombia). Universidad Libre de Colombia.

Hoyos, A., & Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(51), 23–45.

Llamba, R. (2018). El programa JClic en el desarrollo del lenguaje comprensivo de los niños de 3 a 5 años. Universidad Técnica de Ambato.

Llantén, M., & Rondón, S. (2018). Incidencia de una secuencia didáctica en la comprensión de lectura inferencial de textos narrativos y expositivos de estudiantes de grado quinto de la Institución Educativa La Anunciación (Cali, Colombia). Pontificia Universidad Javeriana.

Llorens, R. (2015). La comprensión lectora en educación primaria: importancia e influencia en los resultados académicos. (Universidad Internacional de La Rioja). Universidad Internacional de La Rioja. Retrieved from https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3411/LLORENS ESTEVE%2C RUBEN.pdf?sequence=1

Moreno, W., Chaparro, J., & Blanco, Y. (2017). Coordinación dinámica general: Una estrategia pedagógica para mejorar los procesos básicos de aprendizaje en el área de matemáticas. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Muñoz, D. (2015). La comprensión lectora a través del uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Universidad de Tolima.

Ochoa, J., Mesa, S., Pedraza, Y., & Caro, E. (2017). La lectura inferencial, una clave para potenciar la comprensión lectora. Educación y Ciencia, (20), 249–263.

Pasella, M., & Polo, B. (2016). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del uso de estrategias didácticas mediadas por las TIC. Universidad de La Costa - CUC.

Rodríguez, J. (2011). Estrategias de comprensión lectora en estudiantes de la preparatoria bilingüe del Centro de Investigación y Desarrollo de Educación Bilingüe, UANL. Universidad Autónoma de Nuevo León.

Salas, P. (2015). El desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del tercer semestre del nivel medio superior de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Universidad Autónoma de Nuevo León.

Sánchez, M., Pérez, J., & Pérez, M. (2020). The Use Of Information And Communication Technologies And Reading Comprehension: Trends. Revista Conrado, 16(72), 376–386.

Sánchez, V. (2016). Hacia el mejoramiento de la lectura inferencial y crítica en textos argumentativos (Universidad Pedagógica Nacional). Universidad Pedagógica Nacional.

Soto, A. (2019). El juego de roles como estrategia didáctica con enfoque socio cognitivo para el mejoramiento en el desarrollo del lenguaje oral en los niños de 3 años de la I.E. N° 205 “Sol Radiante” Aguas Verdes, Tumbes 2018. Universidad Católica Los Ángeles Chimbote.

Torres, L. (2019). Fortalecimiento de la comprensión lectora en niños y niñas del grado transición de 5 a 6 años en el Jardín Infantil Esopo, mediante la implementación de un Objeto Virtual de Aprendizaje (OVA). Universidad Militar Nueva Granada.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##