Dimensions

PlumX

How to Cite
Blanco Cespedes, A. G. (2022). The Colombian educational system, realities and challenges to overcome. Dialogus Jornal, (5), 47–58. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i5.431
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

Colombian educative system is in a moment where we can do important changes. For this it is necessary to think about our present situation, how the Colombian system is compared to the best and recognized systems in education around the world and finally, the main aspects that we need to improve for doing the significant advance in education in the way to the excellence in education.

Keywords:

References

Congreso de la Republica de Colombia. (8 de febrero de 1994). Ley General de Educación . Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Echazarra, A., & Schwabe, M. (2019). Ficha resultados pruebas PISA Colombia 2018.
Bautista , A., Wong, J., & Gopinathan, S. (2015). Desarrollo Profesional Docente en Singapur:. Psychology, Society, & Education, 423-441.
Chacón, M. (27 de junio de 2020). EL TIEMPO. Obtenido de La educación en América Latina, entre el racismo y la discriminación: https://www.eltiempo.com/vida/educacion/la-educacion-en-america-latina-entre-el-racismo-y-la-discriminacion-511814
El Portafolio. (2 de diciembre de 2019). Colombia, con la peor nota de la Ocde en pruebas PISA. El portafolio.
Fuiji, C. (1995). El sistema educativo actual del Japón. Relaciones internacionales.
Jeffreys, B. (7 de diciembre de 2016). Cuál es el secreto detrás del gran éxito de Singapur en las pruebas PISA de educación. BBC.
Jueguen, F. (18 de mayo de 2017). La Nación Política. Obtenido de Finlandia: educación de alta calidad y los maestros como foco: https://www.lanacion.com.ar/politica/finlandia-educacion-de-alta-calidad-y-los-maestros-como-foco-nid2024905/#:~:text=En%20la%20primaria%2C%20el%20maestro,encima%20de%20la%20media%20finlandesa.
La Vanguardia . (2017 de marzo de 2017). La Vanguardía Colombia. Obtenido de Docentes de Colombia tienen el segundo salario más bajo de la región: https://www.vanguardia.com/colombia/docentes-de-colombia-tienen-el-segundo-salario-mas-bajo-de-la-region-FQVL391370
Martínez , F. R. (2018). ¿Cómo conseguir un modelo educativo de exito? En F. R. Martínez, & M. Jabonero, Sistemas edcuativos decentes (págs. 5-22). España: Fundación Santillana.
Melgarejo, J. (s.f.). Claves para entender la excelente competencia lectora de los alumnos filandeses, y propuestas de mejora del sistema educativo español. Barcelona, Catalunya , España.
Ministerio de Educación nacional. (27 de enero de 2021). Colombia Aprende. Obtenido de PROGRAMA NACIONAL DE BILINGÜISMO: https://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/colombiabilingue/86689
Perry, S. (https://www.rimisp.org/wp-content/files_mf/1366386291DocumentoDiagnosticoColombia.pdf de diciembre de 2010). Centro latiomanericano para el desarrollo rural. Obtenido de La pobreza rural en Colombia.
Revista Semana. (11 de enero de 2020). Lo que se invierte en Educación en Colombia con respecto a otros países de la región. Obtenido de Revista Semana: https://www.semana.com/confidenciales/articulo/lo-que-se-invierte-en-educacion-en-colombia-con-respecto-a-otros-paises-de-la-region/647818/
Universidad de Jaen. (s.f.). Organización del Centro Escolar. Concepto y estructura de sistema escolar. Jaén, Andalucia, España: Facultad de Humanidades y CC. de la Educación. Departamento de Pedagogía.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##