Dimensions

PlumX

How to Cite
Hincapié Parejo, N. F., Orozco Carvajal, C. A., & Guzmán Rodríguez, J. S. (2022). The comparative education in the latin american educational context. Dialogus Jornal, (6), 84–96. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i6.400
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

Comparative education as a discipline has as its fundamental axis the comparison of educational systems in the global context, identifying the elements that permeate education as a process inherent to citizens in a society that ensures that they can be proactive, dynamic agents in the development of their region, country or the world. The phenomenon of globalization has led to a detailed study of all the possible factors that participate in it, as well as generating policies that can go hand in hand with the changes and demands that come with living by leaps and bounds in order to be prepared for the situations that science, technology, and society bring. Therefore, from the point of view of education, it is necessary to resignify the purposes, the curriculum, the evaluation, the role of the actors, among other crucial aspects, so that every person can face the challenges of the 21st century in an assertive manner.

Keywords:

References

Altbach, P. (1990). Tendencias en la educación comparada. Revista de educación, núm. 293. pp. 295-309.

Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M. & Valle, J. (2016). Investigación en educación comparada: pistas para investigadores noveles. Revista latinoamericana de educación comparada. Año 7 No 9. p.39-56. ISSN: 1853-3744.

Casilda, R. (2019). América Latina: consideraciones y perspectivas sobre economía, productividad y educación.
Boletín económico de ICE, Información Comercial Española, Número 3114. ISSN 0214-8307. http://www.revistasice.com/index.php/BICE/article/view/6891/6908

Castro-Gomez, S. & Grosfoguel, R. (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Biblioteca Universitaria: Ciencias Sociales y Humanidades. Serie Encuentros.

Contreras, J. (2011). Formación de competencias: tendencias y desafíos en el siglo XXI. Universitas 15. pp. 109-138. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador.

Escribano, E. (2017). La educación en América Latina: desarrollo y perspectivas. Actualidades Investigativas en Educación, Vol 17, No 2, pp. 1-23. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/28147

Fernández, C. (2006). La educación comparada y sus potencialidades para afrontar el estudio del espacio europeo de la educación superior. Revista Española de Educación Comparada, No 12, pp. 389-405.

Fernández, N., Mollis, M. & Rubio, D. (2005). La educación comparada en América Latina: Situación y Desafíos para su consolidación académica. Revista española de educación comparada, vol 11, pp. 161-187.

Freire, M., Núñez, M. & Teijeiro, M. (2012). La educación en Panamá: Estado de la cuestión. Perfiles Educativos, Vol 36, No 138.

Freire, P. (1994). Cartas a quien pretenda enseñar. Octava Carta: Identidad cultural y educación. México. Siglo XXI Editores, S.A. de C.V., p. 103.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Buenos Aires. Siglo XXI Editores.

Froufe, S. (1999). Educación Intercultural y pedagogía de la interculturalidad. Revista Interuniversitaria de pedagogía social. Monográfico Educación Intercultural, No 1, pp. 9-26.

King, E. (1983). Nuevos caminos en educación comparada. Educar. Nº 3, 1983, pp. 77-86. ISSN 0211-819X, ISSN-e 2014-8801.

MEN. (s.f.). Escuela Nueva. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340089.html?_noredirect=1

Montero, V. (1983). La educación comparada: breve estudio documental. Educar, n.º 3, pp. 169-81. https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/42065

Navarro, M. & Rodriguez, E. (2010). Educación Comparada: Perspectiva Latinoamericana. Sujeto Social, Política Educacional, Estudios Comparados.

Paúl, F. (2019). Pruebas PISA: qué dice de la educación en América Latina los malos resultados obtenidos por los países de la región. BBC News. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-50685470 .

Pérez, V. (s.f.). Claves de la educación comparada. MEDAC. https://medac.es/blogs/masteres-online/claves-educacion-comparada/

Raventós, F. & García, M. (2012). Educación Comparada, Globalización y Posmodernismo. Revista Española de Educación Comparada N° 20, pp. 13-18. ISSN: 1137-8654. https://search.proquest.com/openview/08f4cfc5ac1d06322e6f605dbf7cdc83/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1596350

Tobón, S. (2015). Necesidad de un nuevo modelo educativo para Latinoamérica. Revista Paradigma, Vol 36(2), pp. 5-6.

UNESCO. (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.

Vallone, B. (2010). La educación comparada y sus desafiós. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, Vol. 14, pp. 182-185. Buenos Aires, Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##