Dimensions

PlumX

How to Cite
Ramírez Pita, F. L. (2024). Approaches and perspectives of school environmental projects (prae). Dialogus Jornal, 1(13), 46–65. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i13.1332
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

The document is an investigative-reflective article with a documentary review methodology that aims to explore the approaches and perspectives of school environmental projects implemented at the international and national level. For this research, 22 documents were reviewed corresponding to articles consulted in Google Scholar and open access journals such as (Scielo, Redalyc and Dialnet), “School Environmental Projects” was used as a search engine. A preliminary classification of the articles was carried out according to their main study objectives and they were systematized into four categories for their respective analysis. Shortcomings are evident regarding the planning, execution, monitoring and evaluation of these projects. Despite the efforts made by those responsible for their management, it is clearly demonstrated that there is still a long way to go for PRAE to reach an acceptable level of success and relevance.

Keywords:

References

Alarcón-Avella, E. Y., Ovalle-Barreto, S. A., & Velandia-Torres, B. Y. (2019). Los proyectos ambientales escolares y su articulación con las TIC. Revista Conrado, 15(70), 168-174. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/Conrado

Álvarez, S. (2018). Diseño del proyecto ambiental escolar (PRAE) orientado hacia la apropiación de los valores ambientales en la institución educativa escuela mercantil en el municipio de Tuluá, Valle del Cauca. Unidad Central del Valle. Facultad de ingenierías programa de ingeniería ambiental Tuluá. 2018. (Tesis de Maestría). Recuperado de: https://repositorio.uceva.edu.co/bitstream/handle/20.500.12993/2038/T00030830.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arias-Cardona, A. M., Estrada-Maya, E. P., & Rendón-López, L. M. (2015). Caracterización de los procesos educomunicativos de las instituciones educativas que conforman la red de proyectos ambientales escolares (red PRAE). Revista: Producción + Limpia, 10 (1), 105-118. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S190904552015000100010&lng=en&tlng=es.

Bedoya-Mejía, Á. M., Moscoso-Marín, L. B, & Rendón-López, L. M (2015). Incidencia de los procesos educomunicativos en los proyectos ambientales escolares. Revista Lasallista de Investigación, 12 (2), 75-83

Bedoya-Mejía, A. M., Rendón-López, L. M., & Moscoso-Marín, L. B. (2016). Los proyectos ambientales y su incidencia en el enriquecimiento educativo de las instituciones educativas de la jurisdicción de Corantioquia. Revista: Producción + Limpia, 11(2), 75-86. https://doi.org/10.22507/pml.v11n2a7

Burgos-Ayala, A. (2017). Estado de los proyectos ambientales escolares en Boyacá. Revista Luna Azul, (44), 39-58.

Bustamante-Gazabón, N., Cruz-Barrios, M. I., & Vergara-Rivera, C. (2017). Proyectos ambientales escolares y cultura ambiental en la comunidad estudiantil de las instituciones educativas de Sincelejo, Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 9, núm. 1, 2017 Policía Nacional de Colombia, Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517752178017 – DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v9i1.411

Espinosa-Rojas, D., & Castaño-Barrera, O. (2022). Estado del arte de las Investigaciones en Proyectos Ambientales Escolares (PRAE) en Colombia. Revista. Bio-grafía, 15(28). https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/16530

Espinosa-Rojas, D., & Ospina-González, N. (2022). La evaluación de los proyectos ambientales escolares (PRAE) en Colombia: una revisión. Jandiekua, Revista Mexicana de Educación Ambiental, diciembre 2022, Año 7, Núm. 7, pp. 20-30

Figueroa-Ramírez, A. A., & Imperador, A. M. (2021). Análisis de los proyectos ambientales escolares (PRAE) en Valledupar, Colombia, según la teoría de racionalidad ambiental de Enrique Leff. Revista brasileira de educación ambiental, Revbea, São Paulo, V. 16, No2:370-384, 2021.

Gómez, M. (2018). Educación para el desarrollo sostenible. Una mirada a los proyectos ambientales escolares PRAE. Libre Empresa vol. 15, No. 2, julio - diciembre de 2018, p. 179-194. (ISSN 1657-2815 / e-ISSN 2538-9904. Disponible en: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/libreempresa/article/view/5360/4678

González, L. G., Melo, C. O., & Flórez, G. A. (2019). Estado actual de la educación ambiental en un contexto escolar. Revista. Educación Y Ciencia, (23), 553–567. https://doi.org/10.19053/01207105.eyc.2019.23.e10271

Henao, O., & Sánchez, L. (2019). La educación ambiental en Colombia, utopía o realidad. Revista Conrado, 15(67), 213-219. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Herrera, J. F., Reyes, L., Amaya, H. O., & Gerena, O. A. (2006). Evaluación de los proyectos ambientales escolares en colegios oficiales de la localidad 18 en Bogotá. Revista: Gestión y Ambiente, 9 (1), 115-122.

Ley General de Educación. (1994). Por la cual se expide la Ley General de Educación. D. O. 41.214 de 8 de febrero de 1994.

Meza-Salcedo, G., Mesa, L. & Leal-Pérez, P. (2023). Educación ambiental y formación ciudadana en los proyectos ambientales escolares. Del discurso a la participación. Revista Educación y Humanismo, 25(45), pp.36-57. https://doi.org/10.17081/eduhum.25.45.6297

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. MADS. (2021). Re-significación de los proyectos ambientales escolares PRAE. Educación Ambiental para sustentar la vida. Colombia, Bogotá-Julio de 2021.

Mora-Ortiz, J. R. (2015). Los Proyectos Ambientales Escolares. Herramientas de gestión ambiental. Revista Bitácora Urbano Territorial, 25 (2), 67-74.

Morales-García, S. J. (2021). Los Proyectos Ambientales Escolares y el modelo antropológico ambiental. Revista Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza. Año 2021; Número Extraordinario. ISSN 2619-3531. Memorias V Congreso Latinoamericano de Investigación en Didáctica de las Ciencias. 23 y 24 de septiembre de 2021.

Norma Técnica Colombiana ISO 14001:2015. (2015). Sistemas de gestión ambiental requisitos con orientación para su uso. Recuperado de https://informacion.unad.edu.co/images/control_interno/NTC_ISO_14001_2015.pdf

Obando-Guerrero, L. A. (2011). Anatomía de los PRAE. Revista Luna Azul, (33), 178-193.

Ojeda, G., & Castro, A. (2023). Los proyectos ambientales escolares (PRAE) y la educación ambiental comunitaria (EAC): encuentros y desencuentros en las orientaciones curriculares colombianas. Tecné, Episteme y Didaxis: ted, (54), 84-101. https://doi.org/10.17227/ted.num54-17608

Pedraza-Álvarez, D. (2020). Integración del proyecto ambiental escolar (PRAE), el plan institucional de gestión ambiental (PIGA) y la ISO 14001 en el colegio distrital Ciudad de Villavicencio de Bogotá. Revista Signos. Investigación en Sistemas de Gestión, 12(1), 169-178. DOI: https://doi.org/10.15332/24631140.5427

Pérez-Vásquez, N., Cadavid-Velásquez, E., & Flórez-Niperuza, E. P. (2021). La educación ambiental: una tarea inconclusa desde los proyectos ambientales escolares. Revista Boletín Redipe 10 (7): 84-96 - julio 2021 - ISSN 2256-1536

Política Nacional de Educación Ambiental (2002). SINA, Ministerio de Medio Ambiente-Ministerio de Educación Nacional. Bogotá. Julio. 1-69 pp. Recuperado de: http://cmap.upb.edu.co/rid=1195259861703_152904399_919/politi-ca_educacion_amb.pdf

Política Nacional de Educación Ambiental (2012). Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. Ley 1549 de 2012. Bogotá, Colombia.

Prosser-Bravo, G., Salazar-Sepúlveda, M. S., Pérez-Tello, S., Pérez-Lienqueo, M., & Prosser-González, C. (2020). Evaluación de un programa de educación ambiental desde la voz del alumnado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales. Niñez y Juventud, 18(2), 1-26. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18206

Quintero-Gil, A. R. (2018). Evaluación del proyecto ambiental escolar en el colegio Ramón B. Jimeno: Hacia la construcción de una ética ambiental biocéntrica en el aula. Universidad Abierta y a Distancia – UNAD.

Secretaría Distrital de Ambiente. (2018). Plan Institucional de Gestión Ambiental – PIGA. Obtenido de http://www.ambientebogota.gov.co/es/plan-institucional-de-gestion-ambiental-piga1

Sepúlveda-Gallego, L. E. (2007). Proyectos ambientales escolares de Manizales. Revista Luna Azul, (24), 15-22.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##