Dimensions

PlumX

How to Cite
Fernández Beltrán, E. K., Morales , D. M., & Ortiz Gil, J. T. (2022). The impact of the pandemic on the results of the 11th test in the rural contexts of the municipality of Jamundí. Dialogus Jornal, (9), 54–66. https://doi.org/10.37594/dialogus.vi9.715
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

The invisibility of rural contexts is revealed in the results obtained in the Saber 11 tests in pandemic and post-pandemic, especially in the local analysis of the municipality of Jamundí, in relation to the various virtual and remote strategies implemented by communities to access education despite the health emergency; This article objectively analyzes from a didactic perspective to reflect and open a discussion that includes the realities and needs of the territories located in distant areas of the municipal capital that present serious deficiencies in terms of access roads, connectivity and infrastructure. Finally, it is recommended to the Ministry of National Education some points that could contribute to the improvement of the quality of education in rural areas of Colombia.

Keywords:

References

Acosta, F. y otros (2021), “Las políticas para la escuela secundaria en términos de una nueva cuestión social: análisis comparado de casos recientes en Europa y América Latina (Cono Sur)”, en M.A. Navarro, Z. Navarrete y J.R. Rivera, Políticas educativas. Una mirada internacional y comparada. 1ª edición. Monterrey: Escuela Normal Miguel F. Martínez / Sociedad Mexicana de Educación Comparada.

Castro, M., & Ruiz, J. (2019). La educación secundaria y superior en Colombia vista desde las pruebas Saber. Praxis & Saber, 10(24), 341-24. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9465

CEPAL. (2020). Sobre la base de Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina (SITEAL), “Sistematización de respuestas de los sistemas educativos de América Latina a la crisis de la COVID-19”. Editorial CEPAL, UNESCO. https://www.siteal.iiep.unesco.org/respuestas_educativas_covid_19.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2020), “La educación en tiempos de la pandemia del Covid-19”. Editorial CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Diario Criterio. (8 de junio de 2022). Brechas de la educación quedan al descubierto con las Pruebas Saber 11. https://diariocriterio.com/pruebas-saber-11-y-las-brechas-en-la-educacion/

Documento N° 3: Estándares básicos de competencias Nacional. (2006). Ministerio de Educación Nacional. Bogotá.

Flórez Wandurraga, J. J. (2021). ¿Podría el acceso a un computador e internet en casa hacer la diferencia en el desempeño de los estudiantes en las pruebas de Estado – SABER 11°? Una aproximación desde el Propensity Score Matching. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/57351

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (9 de junio de 2022). Histórico de resultados Prueba Saber. https://diae.mineducacion.gov.co/dia_e/index.php

Lopez, R, L. R. (2006). Ruralidad y educación rural. Referentes para un Programa de Educación Rural en la Universidad Pedagógica Nacional

Mejía, M. R. (2011). Educaciones y pedagogías críticas desde el sur (Cartografías de la Educación Popular). Viceministerio de Educación Alternativa y Especial.

Ministerio de Educación. (8 de junio de 2022). Prueba Saber. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Evaluacion/Evaluacion-de-estudiantes/397384:Pruebas-saber

Ministerio de Justicia. (1 de junio de 2022). Observatorio de Drogas de Colombia. https://www.minjusticia.gov.co/programas-co/ODC/Paginas/Inicio.aspx

Moncayo C, M. A. (2016). Determinantes que influyen en el rendimiento académico: un estudio aplicado para Colombia a partir de las Pruebas Icfes - Saber 11. Retrieved from https://ciencia.lasalle.edu.co/economia/232

Moreno, D. M. (2014). La Deserción Escolar: Un problema de Carácter Social. In Vestigium Ire, 6(1). Recuperado a partir de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/795

Oficina de la Naciones Unidas contra la Droga y el Delito (UNODC). (1 de junio de 2022). Cultivos De Coca Estadísticas Municipales Censo 31 De Diciembre De 2021. https://www.unodc.org/colombia/es/simci/publicaciones.html

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020). (1 de junio de 2020). “Nuevas publicaciones cubanas para enfrentar efectos de la COVID-19 sobre la educación”, Oficina de la UNESCO en La Habana. https://es.unesco.org/news/nuevas-publicaciones-cubanas-enfrentar-efectoscovid-19-educacion

Parra-Peña, R. I., Ordóñez A, L. A., Acosta M., C. A. (2013). Pobreza, brechas y ruralidad en Colombia. Revista Coyuntura Económica: Investigación Económica y Social. (Sem1) https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/260

Székely, M. (2013). Educación superior y desarrollo en Oaxaca. Banco Mundial.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##