The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY (UMECIT) or DIALOGUS magazine. They are protected by international copyright laws as well as the UMECIT and DIALOGUS logos, hence their reproduction is totally prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.
Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.
Abstract
The aim of the study was to interpret phenomenology-hermeneutics as a research method, from the perspective of the introspective-experiential approach. Epistemologically, it was based on the approaches of Finol de Franco and Acosta (2024); Yánez (2018); Fuster (2019); and Astudillo (2024), among others. A descriptive documentary methodology was chosen. Content analysis allowed for the processing of information supported by the content matrix as an instrument. A theoretical sample of ten scientific articles selected from the Google Scholar, Latindex, SciELO, and Mendeley databases was defined. The
findings reveal that the phenomenological-hermeneutic method finds its methodological application in the introspective-experiential approach. Both study the dimension of subjectivities, of internal human experiences that are not quantifiable and expressed through discourse, that is, through a symbolic representational system. They are responsible for the essential aspects of human life: its understanding and interpretation from the perspective of each social actor.
Keywords
References
Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. (7a ed.). Episteme.
Astudillo, C. (2024). Coherencia Paradigmática de la Investigación Cualitativa. Ciencia Latina, Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 10019-10050. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14393
Baena, G. (2017). Metodología de la investigación. (3ª ed.). Grupo Editorial Paz.
Cadena, Y. y Mendoza A. (2023). Competencias socioemocionales y las habilidades sociales diseño de una propuesta pedagógica para el fortalecimiento de las competencias socioemocionales y las habilidades sociales en los estudiantes. [Trabajo de Grado. Universidad de la Costa]. Repositorio CUC. https://repositorio.cuc.edu.co/entities/publication/5dc0565a-e432-4c44-9da5-c0b41bc66e31
Finol de Franco, M. y Acosta, S. (2024). El método fenomenológico-hermenéutico: Una revisión semisistemática. Revista Dialogus, 1(14), 13–35. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i14.1507
Finol de Franco, M. y Arrieta de Uzcátegui, X. (2021). Métodos de investigación cualitativa. Un análisis documental. Encuentro Educacional, 28(1), 9-28. https://doi.org/10.5281/zenodo.8169472
Finol de Franco, M. y Camacho, H. (2022). Método fenomenológico-hermenéutico. Revista Omnia, 28(2), 41-60. https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/41840
Finol de Franco, M. y Vera, J. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Revista Científica Mundo Recursivo, 3(1),1-24. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Franco, S. (2024). Métodos de investigación cualitativa para la construcción de conocimiento científico: Análisis documental. (2024). Revista Científica Élite, 6(1), 1-17. https://www.revistaelite.itsqmet.edu.ec/index.php/elite/article/view/
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Maita Guédez, M. (2017). Estilos de pensamiento y enfoques epistemológicos. Revista Científica Ensayo Arbitrado, 3(7), 374-393. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7011923.pdf
Morle Portillo, W. (2022). Perspectiva analítica de la investigación cualitativa y sus principales métodos. Revista Omnia, 28(2), 22-40. https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/41838/48383
Padrón, J. (1998) La estructura de los procesos de Investigación. Revista Educación y Ciencias Humanas, 9(17), 33-45. https://licenciados-adm-virtuales.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/procesosdeinvestigacion.pdf
Padrón, J. (2007). Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el Siglo XXI. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, Cinta Moebio, 28, 1-28. https://www.moebio.uchile.cl/28/padron.html
Padrón, J. (2014). Proyecto de Epistemología en DVD. Doctorado en Ciencias Humanas, Maracaibo: La Universidad del Zulia. http://padron.entretemas.com.ve/Notas_EP-EnfEpistPdigmas.pdf
Paicheler, H. (1986). Pensamiento y vida social. La epistemología del sentido común. En S. Moscovici (Ed.). Psicología social II. pp.379-414. Paidós Ibérica. http://www.europhd.net/bibliographic-item/pensamiento-y-vida-social-la-epistemologia-del-sentido-comun
Palella, S. y Pestana, F. (2006). Metodología de la investigación. (2a ed.). FEDUPEL.
Racamonde M. (2010). Fenomenología Autopoietica desde una Taxonomía en el Hacer-Ser Investigación Educativa. Congreso Iberoamericano de Educación Metas 2021. Buenos Aires, Argentina. http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/EIC/R1757_Racamonde.pdf.
Rojas, W. (2023). La fenomenología hermeneútica en la investigación cualitativa. Revista Studium Veritatis, 21(27), 327-363.https://studium.ucss.edu.pe/index.php/SV/article/view/368
Rosales, J., Mujica, A. y Camacho, Y. (2024). El método fenomenológico hermenéutico de Gadamer. Algunos aportes para el abordaje del círculo de la comprensión. Revista Cátedra Villarreal, 12(1), 25-37. https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1741
Schutz, A. (2008). El problema de la realidad social. Escritos I. Amorrortu Editores.
Uriarte, M. (2020). Investigación documental. Características. https://www.caracteristicas.co/investigacion-documental/
Yánez, P. (2018). Estilos de pensamiento, enfoques epistemológicos y la generación del conocimiento científico. Revista Espacios, 39(51), 1-11. https://www.revistaespacios.com/a18v39n51/a18v39n51p18.pdf
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología
- Publisher
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología