The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.
Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.
Abstract
This article aims to generate a general approach to historiographical issues, around education in Chile, starting from the period of independence, then the dictatorship, giving way to the agreement as a time of implementation of changes proposed by the military, presenting important modifications until 2005, and finally the most outstanding achievements after 2005 in articulation with the agreements established by UNESCO 2000, thus generating an approach to education and the elements that have preceded it.
References
Ansaldi, W. y Giordano, V. (2012) América Latina. La construcción del orden, Ariel, Buenos Aires, 2 tomos.
Bergquist, C. (1988) Los Trabajadores en la Historia Latinoamericana, Siglo XXI Editores, Bogotá.
Bulmer, V, (1998) La historia económica de América Latina desde de la independencia, Fondo de Cultura Económica, México DF.
Casas, S. (2014). América Latina y el Campo Híbrido de la Sociología Histórica: una explicación de la larga duración. Conversación con Waldo Ansaldi y Verónica Giordano. En: revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea, (Segunda época), Año II, N° 1, Córdoba, Junio de 2014. pp. 124 – 137.
CLACSO (2005) Las Reformas Educativas en los Países del Cono Sur: un balance crítico Confederación de Trabajadores de la Educación de la República Argentina; Colegio de Profesores Chile; Confederación Nacional de Trabajadores de la Educación Brasil; Asociación de Funcionarios de la Universidad del Trabajo de Uruguay; Laboratorio de Políticas Pública LPP, Rio de Janeiro Buenos Aires
Cockcroft, J. América Latina y Estados Unidos. Historia y política país por país, Siglo Veintiuno Editores, México DF, 2001.
Halperín T. (1995) Historia Contemporánea de América Latina, Alianza Editorial, Madrid.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2016). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE. Informe español. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Madrid.
Leibniz, G. (1923 y ss.). Sämtliche Schriften und Briefe, Berlin Akademie-Verlag, Darmstadt, Leipzig.
Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza, LOCE, en http://repositorio.historiarecienteenlaeducacion.com/items/show/3222
Núñez, I. (1997). Historia Reciente de la Educación Chilena, en http://historiaeducacional.bligoo.com/media/users/4/207323/files/22267/HISTORIA_RECIENTE_DE_LA_EDUCACION_CHILENA1.pdf.,
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2019). http://www.undp.org
UNESCO. (2015). La educación para todos, 2000 – 2015: logros y desafíos. Informe de seguimiento. Paris; Tercer estudio regional comparativo y explicativo. Resumen ejecutivo, informe de resultados. Logros de aprendizaje. Laboratorio latinoamericano de evaluación de la calidad de la educación en http://es.unesco.org/gem-report/gem-report-higher-education-policy-paper-social-media-resources