Dimensions

PlumX

How to Cite
Ensuncho Hoyos, C. F., & Almanza Barilla, J. C. (2021). The education system as an essential system for development and social transformation. Oratores Journal, (14), 144–156. https://doi.org/10.37594/oratores.n14.540
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

The objective of this essay is to make a critical review of how educational systems are structured for the formation of individuals who will be part of tomorrow’s societies. In order to do so, we seek to have through this reflection a better understanding of the components that are part of it, as well as of the educational types that operate in it. Modern nation states live immersed in innumerable systems that organize and structure the life of human beings in society. Systems and their subsystems are the result of human actions and constitute an important form of cultural transmission and social values. For this reason, the present essay aims to analyze the concepts that different authors put forward about the educational system and the characteristics that define them. Societies need educational systems to shape the citizens of tomorrow and thus have an organized and structured mechanism for the transmission of knowledge and values that allow the viability and productive sustainability of nations in future generations. For the analysis of these systems it will be necessary to know and develop certain concepts, without neglecting the importance and description of the characteristics of the different types of educational systems that exist today.

Keywords:

References

Alvarez, A. (2015). Subsistema de formación de educadores en servicio: lineamientos para la formación en el contexto de la evaluación docente. Bogotá: Logo Pedagogía.
Banco Mundial. (2018). Informe sobre el desarrollo 2018:Aprender para hacer realidad la promesa de la educación. Washington, DC: Licencia: Creative Commons de Reconocimiento CC BY 3.0 IGO.
Chiavenato, I. (2002). Administración en los nuevos tiempos. Colombia: McGraw-Hill Interamericana.
García, R. (Julio de 2010). La educación como sistema social complejo: una aproximación metodológica para trabajar en centros educativos en entornos sociales problemáticos con fracaso escolar. Temas para la educación(9), 1-10.
Henao, H., & Pontín, M. (2005). La familia en situación de desplazamiento. Colombia: RUT informa sobre desplazamiento forzado en Colombia.
López, J. (2002). La educación como un sistema complejo. Islas, 113-127.
Martín, R. (2014). Contextos de Aprendizaje: formales, no formales e informales. Ikastorratza, e-Revista de didáctica(12), 1-14.
Melgarejo, X. (2015). Gracias Finlandia. Que podemos aprender del sistema educativo de más éxito (Séptima ed.). Barcelona: Plataforma Editorial.
Moratto, N., Zapata, J., & Messager, T. (2015). Conceptualización del ciclo vital familiar: una mirada a la producción durante el periodo comprendido entre los años 2002 a 2015. CES Psicología, 8(2), 103-121.
Moreno, T. (2010). La relación familia-escuela en secundaria: algunas razones del fracaso escolar. Profesorado, 14(2), 235-249.
Neira, T. (2003). Pedagogía y educación familiar. Madrid: Narcea.
O’Connor, J. (2007). Introducción al pensamiento sistémico. Barcelona: Urano.
Ortíz, A. (2015). Neuroeducación ¿Cómo aprende el cerebro humano y cómo deberían enseñar los docentes? Bogotá: Ediciones de la U.
Pallares, M., Chiva, O., Planella, J., & López, R. (2019). Repensando la educación. Trayectoria y futuro de los sistemas educativos modernos. Perfiles educativos, XLI(163), 123-137.
Rodriguez, J. (2002). Estudio de sistemas y procedimiento administrativo (tercera ed.). México: ECAFSA - Thomson Learning.
Serna, E. (2015). Por qué falla el sistema de educación. Medellín: Instituto Antioqueño de Investigación.
Trilla, J. (1993). La educación fuera de la escuela. Ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel.
Tröhler, D. (2009). Armonizar el globo educativo. Politica Mundial, rasgos culturales y los desafios a la Investigación educativa. Profesorado, 13(2), 1-14.
Tröhler, D., & Lenz, T. (2015). Trayectoria del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##