The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.
Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.
Abstract
The objective was to analyze information and communication technology (ICT) as a tool for decision making in educational institutions in Santa Marta. The research was descriptive with field design, transectional and non-experimental. The population consisted of 7 primary public basic education units of the locality 2. The informants were 7 rectors and 86 teachers. Two instruments with a Lickert type scale were designed. They were subjected to validity and reliability through the Cronbach’s Alpha method, obtaining a reliability of 0.852 for the rectors and 0.994 for the teachers. It was shown for the ICT variable that the highest frequency of responses, both from the rectors (35%) and teachers (34.6%), was almost always framed. Regarding decision making, the alternative always had the highest percentage (34.6%) for the group of rectors and for teachers the answers were oriented towards almost always (41.2%). The presence of both variables is demonstrated: TIC reached an average of 3.88 and decision making, 3.92; however, they are very close to the lower end of the weighted average, which warns to pay special attention because it may be susceptible to descend to lower values.
Keywords:
References
Cabero, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. En Revista Tecnología y Comunicación Educativa. Año 21, N°45. Pp 4-19 Julio-diciembre. Documento en línea Disponible en: http://investigacion.ilce.edu.mx/tyce/45/ Consulta: 10/06/2017
Cabero, J. (2010). Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos. Límites y posibilidades. En Revista Perspectiva Educacional, Formación de Profesores. Recuperado: http://4www.redalyc.org/articulo.oa.10/03/2017.
Cacheiro, M. (2011). Recursos Educativos TIC de Información, Colaboración y Aprendizaje. En Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación Nº 39. Pp. 69-81.España. Disponible en: acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p39/06.pdf Consulta: 12/06/2017.
Carrión, J. (2007). Estrategia. De la Visión a la Acción. Segunda edición. España. ESISC Editorial Alfaomega.
Gamboa, S. (2004). Creatividad y entornos virtuales de aprendizaje. Primera edición. Colombia Editorial Universidad Pedagógica Nacional.
Hitt, M., Black, S. y Porter, L. (2006). Administración. Novena edición. México. Pearson Educación.
Machado L. y Ramos, F. (2005). TIC Una Propuesta Metodológica de Integración Tecnológica al Currículo. Colombia. Editorial Universidad Pedagógica Nacional.
Münch, L. y García, J. (2012). Fundamentos de Administración. México. Editorial Trillas
Paredes, J. (2004). Cultura escolar y resistencias al cambio en Educación Secundaria. Tendencias pedagógicas. En Revista del Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, N°9, pp. 131-142. Disponible en: https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jparedes/practica/paredes_04_01.pdf Consulta: 26/06/2017
Patru M. y Semenov, A. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza. Manual para docentes o Cómo crear nuevos entornos de aprendizaje abierto por medio de las TIC. Editado por la
UNESCO. Montevideo, Uruguay. Disponible en: unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139028s.pdf. Consulta: 16/05/2017
Pere. G. (2007). Impactos de la TIC en educación: Funciones y limitaciones. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, Universidad de Barcelona. España. Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/siyedu.htm Consulta: 15-07-17
Parra, J. (2006). Guía de Muestreo. Segunda edición. Venezuela. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad del Zulia. Colección XLV aniversario FCES.
República de Colombia. Ministerio de Educación. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co. Consulta: 12/02/2018.
República de Colombia. Alcaldía de Santa Marta. Secretaría de Educación. Disponible en www.educacion.santamarta.gov.co/colegios/2018 Consulta: 12/02/2018.
Rosario, H. y Vásquez, L. (2012). Formación del Docente Universitario en el uso de TIC. Caso Universidades Públicas y Privadas. (U. De Carabobo y U. Metropolitana). En Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. N° 41. Pp163-171. Disponible en: acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p39/06.pdf. Consulta: 12/06/2017.
UNESCO (2009). Tras la pista de una revolución académica: Informe sobre las tendencias actuales para la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org. Consulta: 16/05/2017
UNESCO (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICs en Educación en América Latina y el Caribe. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).Chile. Disponible en:www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago.pdf. Consulta: 16/05/2017
Valdés A., Angulo J., Urias, M., García, R. y Mortis, S. (2011). Necesidades de capacitación de docentes de Educación Básica en el uso de las TIC. En Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa. Consulta:10/03/2017
Vélez, C. (2012). Estrategias de enseñanza con uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación para favorecer el trabajo significativo. Trabajo de Grado de Maestría en Tecnología Educativa y Medios Innovadores para la Educación. Tecnológico de Monterrey. México. Disponible en:https://es.scribd.com/.../Tesis-estrategias-de-ensenanza-con-uso-de-las-tecnologias Consulta: 25/06/2017