Dimensions

PlumX

How to Cite
Mora Salazar, J. M. (2017). Teaching professional ethics for better work performance. Oratores Journal, (7), 104–121. https://doi.org/10.37594/oratores.n7.212
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

This research determines through a descriptive and comparative study the disposition and expectation of the teacher of Educational Institutions of Ibagué to incorporate the ethical dimension in their professional practice to see if it considers among its objectives the growth in the human dimensions, the integral formation of students and themselves with self-reflection as a methodological component in their process of continuous improvement. Subsequently, develops and validates a methodology to promote and incorporate ethical competencies in their professional practice to facilitate the work and analysis of results obtained and classified by categories, to adjust their performance towards positive change, self-criticism, experience and transmission of specific values ​​in the classroom from the compulsory areas contemplated in the Law115. Finally, it contributes to the teacher training programs of the Municipal Education Secretariat in the Institutional Weeks or as a methodological self-evaluation proposal.

Keywords:

References

Arelmí Beltramé, Tito (2016) Ética profesional y su relación con el desempeño docente en instituciones públicas de Juliaca. Revista Científica “Investigación Andina” Universidad Andina. Vol. 16 Nº 2. Juliaca-Perú. Págs. 97 – 110.

Armstrong, Thomas (2013). Inteligencias Múltiples en el Aula: Guía práctica para educadores. 5ª. Edición. Ed/ Paidós. Barcelona. 279 págs.

Chávez G. Guadalupe y Benavides, Benigno (2011) Los profesores universitarios: entre la exigencia profesional y el compromiso ético-social. Revista electrónica

Freire, Paulo (2007). La Educación como práctica de la Libertad. Edición 53. Siglo XXI Editores. México. Págs. 153.

García López, R. Jóver, G. y Escámez; J. (2010): Ética profesional docente. Síntesis. Madrid.

Gichure Christine (2015). La ética de la profesión docente: estudio introductorio a la Deontología de la educación. Ediciones Universidad de Navarra S.A. – EUNSA

Hernández Sampieri R., Fernández Collado C., Baptista Lucio P. (2014) Metodología de la Investigación. 6ª Ed. Mc Graw Hill. México. págs.600.

Hortal, A (2015) Ética general de las profesiones. Bilbao; Tercera Edición- Desclée De Brouwer. Pp 284

López Calva, Juan M. (2011) Educar al universitario de "ahorita". Los desafíos de la formación ética de los universitarios mexicanos en la cultura individualista posmoderna. Sinéctica No. 37. Universidad Jesuita de Guadalajara. Págs. 1-13

Margalef, L. Y Álvarez Méndez. J.M. (2005): "La formación del profesorado universitario para la innovación en el marco de la integración del Espacio Europeo”. Revista de Educación. Número 337 Mayo-Ag. Madrid. pp. 51-70

Marchesi, A. (2008), “Cambios sociales, emociones y los valores de los docentes”, en Tenti Fanfani, E. (compi), Nuevos tiempos y temas de la agenda de política educativa, Siglo XXI.

Martínez Navarro, E. (2010). Ética Profesional de los profesores. Madrid: Desclée de Brouwer.

MEN (2013). Estándares básicos en competencias ciudadanas: formar para la ciudadanía sí es posible. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Nussbaum Martha C. (2011) "Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades". Rev. Signo y Pensamiento, vol. XXX, núm. 58, enero-junio, 2011, pp. 328-331. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86020038025

OEI. (2010). Educación, valores y ciudadanía. Madrid: Fundación SM. [Fecha de consulta: 2 de diciembre, 2017].

Perrenoud, Philippe (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el Oficio de Enseñar. Crítica y Fundamentos 1. 4ª. Reimpresión. Editorial Graó. Barcelona. 224 págs.

Rojas A., Carlos (2011) Ética profesional docente: Un Compromiso pedagógico Humanístico. Revista Humanidades. Universidad de Costa Rica. Vol. 1, págs. 1-22.

Savater, F. (2012) Ética de urgencia Editorial Planeta. Barcelona. Págs.168

Torres, Manuel y Lajo, Rosario (2011). Relaciones entre ética profesional y desempeño laboral en profesores de un distrito del cono norte de Lima. Revista IIPSI. Facultad de psicología. Lima. Vol. 14 - N. º 1. Págs. 79 – 93.

Unesco- (2009) Conferencia Mundial Sobre Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la Educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Pp13.

Vásquez Verdera, V., Escámez Sánchez, J., García López, R. (2012). Educación para el cuidado. Hacia una nueva pedagogía. Revista electrónica de investigación educativa - Estudios sobre Educación / Vol. 24 / 2013 / Págs. 269-272

Vélez, E. (2017) Los estudios sobre educación y sociedad en Colombia. Revista colombiana de educación. Universidad Pedagógica Nacional. Págs. 22.
Vitoria-Gasteiz, (2013). Mejora de la práctica docente Una experiencia de autoevaluación. RGM, S. A. Primera Edición. Gobierno Vasco. Págs. 87

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##