Dimensions

PlumX

How to Cite
Español Sierra, W. F. (2017). The teacher and the education in contexts of confinement. Oratores Journal, (5), 125–142. https://doi.org/10.37594/oratores.n5.114
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

Talk of the theme of the education in prisons is a challenge for the agencies of the State; more still by its specifics and its actors. This article aims to generate a reflection on education and the role of the teacher in contexts of closure; In addition is fruit of them advances research that is have made to the date, in the thesis doctoral. The figure, the role and the experience of teaching in prisionalizacion contexts have not been valued as they should be, their actions have not been studied in depth and know your experiences can contribute much to research and to the fundamental right to education within the prison, which leads us to conclude with the present that the prison teacher is a figure in constant construction.

Keywords:

References

Acosta, D. (2013). Sociología en el penítenciarismo. Practicas de control social. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

Braggio, L., García, E., Kouyoumdjian, L., & Lescano, A. (2014). Prácticas educativas en contextos de encierro. Obtenido de http:lleducacionpublicajgm.uchile.cl/sitiolwp-content/uploads/20 14/1 0/Cr%C3%ADtica-a-los-re.pdf: http://educacionpublicajgm.uchile.cl/sitio/wpcontentluploads/2014/10/Cr%C3%ADtica-a-los-re.pdf

Cantero, G. (2010). La acción pedagógica en las prisiones. Posibilidades y límites. Revista Española de Pedagogía, 49-64.

Castro, O. (2016). EDUCACIÓN SOCIAL EN CONTEXTOS DE ENCIERRO . RES, Revista de Educación Social, 99-108.

Congreso de la República de Colombia. (1993). Código Penitenciario y Carcelario. Bogotá .

Congreso de la República de Colombia. (s.f.). http://www.alcaldiabogota.gov.col Obtenido de http://www_alcaIdiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=292

Consejo de Estado. (Marzo de 2016). http.//consejodeestado.gov.co/ Obtenido de http://consejodeestado.gov.co/documentoslsentencias/29-03-2016_25000234200020150219401.pdf

Español, W. (2015). Paz y Reconciliación at interior de un centro de reclusión. En C. d.Boyacá, Estrategias para la Construcción de paz y reconciliación en Boyacá (pág. 166). Tunja: Juan de Castellanos.

Español, W., & Moreno, B. (2014). La educación en cárceles, una experiencia desde un establecimiento de reclusión. Hojas & Hablas, 7-19.

Español, W„ & Moreno, B. (2015). Educaren prisiones: ¿Un desafío o una urgencia? Hojas y Hablas, 115-130.

Expósito, E., & Llopias, N. (2016). EL TRÁNSITO DEL EDUCADOR SOCIAL EN PRISIONES: ENTRE EL CONTROL Y LA TRANSGRESIÓN. RES, Revista de Educación Social, 69-84.

Herrera, P., & Frejtman, V. (2010). Pensarla educación en contextos de encierro: primeras aproximaciones a un campo en tensión. Buenos Aires. INPEC. (2015). Propuesta de rediseño institucional. Obtenido de http://fecospec.org/ http://fecospec.org/Docs/2015102`02_2015ESTUDIO %20TECN I CO%201 NP EC%202015.pdf?TB_iframe=true&height=550&width=800

Ministerio de Educación Nacional. (S.f.). http://www.mineducacion.gov.col. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-345507.html

Ministerio de Educación Nacional. (mayo de 2016). Resolución 9317. Bogotá, Colombia. Ramirez, J. (2012). PEDAGOGÍA PENITENCIARIA: EL PERFIL DEL PEDAGOGO PARA LABORAR CON JÓVENES PRIMODELINCUENTES EN LOS CEREZOS DEL DISTRITO FEDERAL. México.

Rangel, H. (2009). Mapa regional latinoamericano sobre educación en prisiones. Notas para el análisis de la situación y la problemática regional. Buenos Aires, Argentina.

Rangel, H. (2013). Educación contra Corriente en las Cárceles Latinoamericanas: la enseñanza vs el castigo. Educaráo & Realidade, 15-31.

Sánchez, A. (2014). http://docplayer.es/20984561-Articulo-e-mail-comunicacion-mjgo-cr.html. Obtenido de http://docplayer.es/20184561-Articulo-e-mail-comunicacion-mj-gocr.html

Scarfó, F., Pérez, F., & Montserrat, I. (2013). Avances en la Normativa del Derecho a la Educación en Cárceles de la Argentina. Educag5o & Realidade, p. 71-92.

Solbes, V., & Vila, E. (2015). SI NADA CAMBIA, TODO CONTINUA IGUAL LA EDUCACIÓN SOCIAL Y SUS AUSENCIAS EN EL ÁMBITO PENITENCIARIO. RES, Revista de Educación Social e, 10 - 28.

UNESCO. (2015). Replantearla educación. ¿Hacia un bien común mundial? Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Viedma, A. (2005). LA EDUCACIÓN A DISTANCIA EN PRISIÓN. ESTUDIO DE LOS ALUMNOS DE LA UNED INTERNOS EN CENTROS PENITENCIARIOS. Revista Iberoamericana de Educación, 1-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##