Manuscripts sent to SALUTA Magazine must be original and unpublished and must not be simultaneously in the process of publication in other magazines, compilations or any other means of publication. The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the METROPOLITAN UNIVERSITY OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY
(UMECIT) or the magazine SALUTA. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND SALUTA MAGAZINE, hence their reproduction is totally prohibited. The copyright will belong to the UMECIT.
Under a Creative Commons Attribution License authors may share work with acknowledgment of authorship of the work and initial publication in this journal.
Abstract
This reflection article highlights the importance of identifying Generic competencies at the organizational level, through instruments (standardized tests) that report objectivity, validity and reliability. This reflection is carried out taking into account the results of a research process that takes place during the years 2020 and 2022, in which an instrument is built based on the logic of the paradigm of cognitive-behavioral psychology. During the construction of the instrument, it was necessary to operationalize the construct of competencies, since as a concept, it is very broadly defined, but also applied to various areas of knowledge, including pedagogy, administration, and psychology. Thus, when the measurement of organizational transversal competences is proposed, the need and importance of having standardized tests for this purpose was evidenced throughout the process, given that within the human talent management processes, specifically in the selection process, the identification of competencies play a fundamental, if not central, role.
References
Anderson, R. Jacobs y P. J. Anderson (Eds.), Executive functions and the frontal /lobes: A lifespan perspective (pp. 3-22). Nueva York: Psychology Press.
Ardila, A. & Ostrosky, F. (2008). Desarrollo Histórico de las funciones frontales. Revista
Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1), 1-21
Baddeley, A. D. (1990). Human memory: theory and practice. Oxford: Oxford University Press.
Bonilla, A., Guillermo, C., Lizcano, C., Galeano, M., Miranda, A., Aldana, J., Rodríguez, J., Y Suarez, C.(2011).Una aproximación hacia el concepto de honestidad en el ámbito laboral colombiano. Iberoamericana de psicología: ciencia y tecnología, 4(2), 101-106.
Caballo, V. (2005). Manual de Evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. (6° Edición). Madrid: Siglo XX
Cano Pita, G. E. (2018). Las TICs en las empresas: evolución de la tecnología y cambio estructural en las organizaciones. Dominio de las Ciencias, 4(1), 499-510.
Chan, T., Wang, I. & Ybarra, O. (2018). Leading and managing the workplace: The role of executive functions. Academy of Management Perspectives. 0.5465/amp.2017.0215.
Charria, V. C., Sarsosa, K., y Arenas, F. (2011). Construcción y validación de contenido de un diccionario de las competencias genéricas del psicólogo: académicas, profesionales y laborales. Interdisciplinaria, 28(2), 299-322.
Contini (2008). Las habilidades sociales en la adolescencia Temprana: Perspectivas desde la psicología Positiva. Psicodebate, 9 15-27.
Damasio, A. (2018). The Strange Order of Things. Nueva York: Penguin Books.
Damasio, A. (2010). Self Comes to Mind. Nueva York: Vintage Books
Delgado, M. (2002). Modelos de Gestión por Competencias
Ducci, M. (1997). El Enfoque de competencia laboral en la perspectiva internacional: formación basada en competencia laboral. Montevideo: CINTERFOR/ OIT.
Ekman, P. (2003). Emotions Revealed: Recognizing Faces and Fellings to Improve Communication en Emotional Life. New York, United States of America: Times Books.
Ekman, P., & Rosenberg, E. (2005). What the face reveals: Basic and Applied Studies of Spontaneous Expression Using the Facial Action Coding System (FACS). New York, United States of America: Oxford University Press, Inc.
Fernández, L. (2011). La comunicación y la negociación como herramientas estratégicas en la gestión de las relaciones públicas. Quórum Académico. 9(2), 296-314.
Flores, J. C y Ostrosky, F. (2008). Neuropsicología de Lóbulos Frontales, Funciones
Ejecutivas y Conducta Humana. Revista Neuropsicología Neuropsiquiatría Y Neurociencias, 8(1), 47-58.
Flores, L. & Ostrosky, F. (2012). Desarrollo Neuropsicológico de lóbulos frontales y
funciones ejecutivas. México, DF: Editorial Manual Moderno.
Flores, J.C., Ostrosky, F. & Lozano, A. (2014). Batería Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas y Lóbulos Frontales. BANFE – 2 (2 ed). Manual Moderno.
González, J. & Wagenaar, R. (2006) Tuning Educational Structures in Europe II: La Contribución de las Universidades al Proceso de Bologna. Universidad de Groningen & Universidad de Deusto.
Heppner, P.P. y Frazier, P.A. (1992). Social psychological processes in psychotherapy: Extrapolating basic research to counseling psychology. En S.D. Brown y R.W. Lent (Eds.), Handbook of counse-ling psychology (2d ed., pp. 141-175). New York: Wiley.
Hernández Gómez, A. I. (2012). Procesos psicológicos básicos, Tlalnepantla, México: Red tercer milenio.
Hernández G. de Velazco, J. J., y Robles Bastidas, O. J. (2016). Valores sociales en familias y escuela: discusión axiológica. Búsqueda, 3(16), 81-94. Recuperado de: https://revistas.cecar.edu.co/index.php/Busqueda/article/view/169/159
INEM. (1995). Metodología para la ordenación de la formación profesional ocupacional. Subdirección general de gestión de formación ocupacional.
Lawrence, P. R., y Nohria, N. (2002). Driven: How human nature shapes our choices. San Francisco: Jossey-Bass.
Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Ediciones Gestión. Barcelona.
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press
Luria, A. R. (1969). Frontal lobe syndromes. En P. J. Vinken, & G. W. Bruyn (Eds.), Handbook of clinical neurology (Vol. 2, pp. 725-757). Amsterdam: North Holland.
Luria, A. R. (1986). Las funciones corticales superiores del hombre. México: Fontamara
Macau, R. (2004). TIC: ¿PARA QUÉ? (Funciones de las tecnologías de la información y la comunicación en las organizaciones). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimientos, 1(1), 1-12. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/RUSC/article/view/28809/28643
Mahoney, M.J. y Patterson, K.M. (1992). Changing theories of change: Recent developments in coun- seling. En S.D. Brown y R.W. Lent (Eds.), Handbook of counseling psychology (2nd ed., pp.665- 689). New York: Wiley.
Martínez -Caro, E. y Cegarra – Navarro, J. (2012). El desarrollo de competencias transversales mediante proyectos de emprendimiento en el marco de una asignatura de dirección de operaciones.
Matthews, S. C., Simmons, A. N., Arce, E., y Paulus, M. P. (2005). Dissociation of
inhibition from error processing using a parametric inhibitory task during functional magnetic resonance imaging. Neuroreport, 16, 755-760
Meylan, M. H. (2012). Experiencia de trabajo de un grupo de mujeres que laboran en ámbitos para hombres (Tesis de pregrado). Universidad Rafael Landivar, Guatemala.
Miller, E. K., & Cohen, J. D. (2001). An integrative theory of prefrontal cortex function. Annual Review of Neuroscience, 24, 67-202.
Nohria, N., Groysberg, B., & Lee, L. (2008). Employee motivation: A powerful new model. Harvard Business Review, 86(7/8), 78–83.
Pluck, G., Crespo-Andrade, C., Parreño, P., Haro, K. I., Martínez, M. A., & Pontón, S. C. (2020). Executive functions and intelligent goal-directed behavior: A neuropsychological approach to understanding success using professional sales as a real-life measure. Psychology & Neuroscience, 13 (2), 158 -75, https://doi.org/10.1037/pne0000195
Ramos, C y Pérez C. (2015.). Relación entre el modelo híbrido de las funciones ejecutivas y el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Psicología desde el Caribe. 30 (2): 330-415.
Rychen, S. & Salganik, L. (2003). A holistic model of competence. In D. Rychen & L. Salganik (Eds.), Key Competencies for a successful life and a well-functioning society (pp. 41-62). Gottingen: Hogrefe & Huber.
Rivero - Hernández, M. (2018). De la Comunicación Organizacional (y sus múltiples apellidos) a la Comunicación integral (estratégica) en las organizaciones.
Rosselli, M., Jurado, M. y Matute, E. (2008). Las funciones ejecutivas a través de la vida. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1), 23-46
Sánchez, M. (2010). Habilidades de la comunicación. Quito, Ecuador: CODEU.
Santacruz, C. y Rosas, R. (2017) Mapping of Executive Functions / Cartografía de las Funciones Ejecutivas, Studies in Psychology, 38(2), 284-310, DOI: 10.1080 / 02109395.2017.1311459.
Schmidt, S. (2006). Competencias, habilidades cognitivas, destrezas prácticas y actitudes definiciones y desarrollo.
Stuss, D. T. y Anderson, V. (2004). The frontal lobes and theory of mind: developmental concepts from adult focal lesion research. Brain and Cognition, 55(1), 69-83.
Stuss, D. T., y Benson, D. F. (1986). The frontal lobes. New York: Raven Press
Tsukiura, T., Fujii, T., y Takahashi, T. (2001). Neuroanatomical discrimination between manipulating and maintaining processes involved in verbal working memory: a functional MRI study. Cognitive Brain Research, 11, 13-21.
Villarroig Claramonte, L. (2018). La atención: principales rasgos, tipos y estudio (Tesis de pregrado). Universitat Jaume I, Castellón, España.