Dimensions

PlumX

How to Cite
Montes Miranda, A., Morales Rodríguez , G. F. ., & Alarcón Lora , A. A. . (2023). Inferential reading and technological mediations in primary school in Colombia. Oratores Journal, (18), 12–26. https://doi.org/10.37594/oratores.n18.830
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

The problems in reading comprehension are estimated as one of the influential factors in the problems of the quality of education in Colombia, in response to this problem, the results of the m-Learning research are presented in this article as a strategy for strengthening of the inferential level in reading comprehension in fifth grade students of an educational institution in the municipality of Cartago - Valle del Cauca, which was carried out with the objective of strengthening the inferential level in reading comprehension through the m-Learning strategy. For this research, the qualitative methodological approach was applied with a participatory action research approach, where 30 fifth grade students participated. The results showed that the inferential reading level was strengthened from a low level with 36% to 0%, from the basic level from 7% to 3%, from a high level from 17% to 37% and from an initial higher level of 7% to one of 60% respectively. Therefore, it is concluded that innovation mediated by M-learning allows strengthening reading processes at the inferential level.

Keywords:

References

Becerra, S. (2013). La interactividad, herramienta para fomentar la lectura. QUID: Investigación, Ciencia y Tecnología, (20), 39-44.

Chiappe, A., y Cediel, R. (2018). Condiciones para la implementación del m-learning en educación secundaria un estudio de caso colombiano. Revista mexicana de investigación educativa, 23(77), 459-481.

Cisneros, M., Olave, G., y Rojas, I. (2010). La inferencia en la comprensión lectora: De la teoría a la práctica en la Educación Superior. Universidad Tecnológica de Pereira

DANE - ENLEC (2018). Encuesta Nacional de Lectura (ENLEC) 2017.

Doria, R. & Montes, A. (2013). Definición de un enfoque de enseñanza de la lectura y la escritura en el proceso de transición de la educación preescolar a la básica. Praxis, 9(1), 25-32.

FODESEP. (2019). Colombia, el país de la Ocde con los resultados más bajos en las pruebas Pisa.

Garcias, F. (2014). Programa leer con todo. Dirección de educación primaria. https://es.calameo.com/read/0037114707aebd56fd94c

Guevara Benítez, Y. (2014). Evaluación de distintos niveles de comprensión lectora en estudiantes mexicanos de psicología. Acta Colombiana de Psicología, 17(2), 113-121. https://doi.org/10.14718/ACP.2014.17.2.12

Hernandez, R., Collado, C., & Baptista, M. (2014). Metodolgía de la investigación. MC Graw Hill.

Hincapié, V. y Graciano, M. (2016). La música en los procesos de lectoescritura para la educación inicial a partir de las TIC y las artes visuales (trabajo de grado). Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín. https://acortar.link/BVa3nQ

Macias, A. I., Gordillo, L. G., & Camacho, E. J. (2012). Hábitos alimentarios de niños en edad escolar y el papel de la educación para la salud. Revista chilena de nutrición, 39(3), 40-43.

Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). M-Learning. https://mintic.gov.co/portal/inicio/Glosario/M/5656:M-Learning

OCDE. (2001). La medida de los conocimientos y destrezas de los alumnos: La evaluación de la lectura, las matemáticas y las ciencias en el proyecto PISA 2000. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Ojeda, E. (2012). Diplomado: Construcción de Unidades de Aprendizaje para el Desarrollo de Competencias Guía de Unidad de Aprendizaje Disciplinar 1: Comprensión Lectora. Universidad Pedagógica Nacional, Unidad, 111.

Ordoñez Muñoz, A. M., & Ordoñez Sanabria, L. S. (2021). Fortalecimiento del nivel inferencial de la lectura a través de la creación de un recurso educativo con la herramienta Cuadernia en estudiantes de grado sexto de la IE INCODELCA, municipio de Corinto, Cauca (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena).https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/12466/TGF_%20Adriana

Rosselli, M., Matute, E. & Ardila, A. (2006). Predictores neuropsicológicos de la lectura en español. Revista de Neurología, 42, 202-210

Tekman (2021). ¿Qué es el M-learning y qué ventajas tiene?. https://www.tekmaneducation.com/blog/que-es-el-m-learning/

Zamora, R. (2019). El M-Learning, las ventajas de la utilización de dispositivos móviles en el proceso autónomo de aprendizaje. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(3), 29-38. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1982

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##