Revista ORATORES 10
Dimensions

PlumX

How to Cite
Villamizar Suárez, J. E., Riveros Guzmán, S. P., & Vacca Guerrero, D. L. (2020). Advances in the design of a didactic strategy for the application of the holistic model of police leadership - from the teaching practice in the carabineros school of Vélez Province. Oratores Journal, (10), 11–27. https://doi.org/10.37594/oratores.n10.311
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

 

Este artículo es un avance de la investigación relacionada con la aplicación del Modelo Holístico de Liderazgo Policial (MHLP) de la Policía Nacional de Colombia (PONAL), en la Escuela de Carabineros Provincia de Vélez (ESVEL). En el caso de las escuelas de formación policial, aún no se han desarrollado procesos del MHLP. Por ello, ante esta necesidad y como un aporte a los docentes de la Escuela de Carabineros Provincia de Vélez, se está desarrollando el trabajo de investigación que antecede el presente artículo, cuya pregunta es ¿Cómo diseñar una estrategia didáctica para la aplicación del Modelo Holístico de Liderazgo Policial (MHLP), desde la práctica docente, en el Técnico Profesional en Servicio de Policía de la Escuela de Carabineros Provincia de Vélez “Mayor General Manuel José López Gómez”?, y cuyo objetivo general se enmarca en el diseño de la misma. Este estudio toma como base la investigación cualitativa, bajo un enfoque hermenéutico, apoyados en el estudio de caso. En el proceso de análisis de resultados de entrevistas, análisis documental y observaciones, se ha encontrado que los docentes desarrollan en sus clases aspectos del liderazgo, pero no cuentan con el conocimiento del MHLP. Asimismo, el plan de estudios no tiene una asignatura propia de liderazgo, estas situaciones permiten generar nuevas herramientas didácticas y pedagógicas que permitan la interiorización del Modelo Holístico en los futuros policiales.

Keywords:

References

Latorre, A., Rincón, D., & Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Hurtado.

Londoño, G., Patiño, J., Rodríguez, D., & Gil, B. (2018). Método de Instrucción Policial. Logos Ciencia & Tecnología, 10(4), 207-218. doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i4.753.

Marín, D. (2012). La investigación en educación y pedagogía. Bogotá D.C: USTA.

Martínez, M. (2006). La Investigación Cualitativa (Síntesis Conceptual). Investigación en Psicología, 123-146.

Nieto, J. (2018). Modelo Holístico de Liderazgo Policial. Bogotá, D.C.: Universidad EAN.

Nieto, J., Nieto, J., & Moreno, J. (2018). Modelo holístico de liderazgo policial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10, 90-110.

Nolasco, M. (s.f.). Estrategias de enseñanza en educación. Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa4/n4/e8.html

Policía Nacional de Colombia (2006). Resolución 01751 de 2006 por la cual se implementan las competencias genéricas en la Policía Nacional. Bogotá D.C.: Policía Nacional de Colombia.

Policía Nacional de Colombia. (2009). Doctrina Educativa Para El Docente Policial. Editorial Líneas Creativas, Publicaciones Ltda. S.A. Recuperado de http://www.policia.edu.co/documentos/2017/doctrina/Doctrina%20educativa%20para%20el%20docente%20policial%202009.pdf

Policía Nacional de Colombia. (2015). Plan Estratégico Institucional Comunidades Seguras y en Paz Visión 2030. Bogotá: Policía Nacional.

Policía Nacional de Colombia. (2017). Convocatoria docente contrato 002. Recuperado de https://www.policia.gov.co/sites/default/files/convocatoria-002-docentes-contrato-laborar-escuela-suboficiales-mandos-ejecutivos.pdf

Policía Nacional de Colombia. (s.f.). Oficina de comunicaciones Estratégicas COEST - Misión Recuperado de https://www.policia.gov.co/unidad/oficina-de-comunicaciones-estratégicas-0

Policía Nacional. (2018). Conozca el liderazgo holístico policial. Recuperado de https://www.policia.gov.co/noticia/conozca-liderazgo-holistico-policial

Policía Nacional. (2017). Educación base de la transformación institucional. PNC, pág. 20.

Quintero, J. García, D; Orozco, O. (2010). Proyecto educativo institucional. Policía Nacional de Colombia. Potenciación del conocimiento y formación Policial. Editorial Líneas Creativas, Publicaciones Ltda. S. A.

Policía Nacional. (s.f.). Lineamientos generales de Política para la Policía Nacional de Colombia. Bogotá: Policía Nacional.

Taylor, S., & Bogdán, R, B. (1996). Introducción a métodos cualitativos de investigación. Madrid, España: Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##