Dimensions

PlumX

How to Cite
Garcia Romero, J. (2018). The Dominican conferences in the association for the teaching of women: Two human paradigms. Oratores Journal, (8), 10–17. https://doi.org/10.37594/oratores.n8.216
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

The article focuses its content on some fundamental steps of women´s education introduced by the Education Act 1868, which allowed free foundation schools. In 1869, some series of Sunday lectures were introduced as training activities. So, two different educational projects emerged, which would lead two different types of women; proposals, whose common aim was to help the gradual transition to a more modern society, similar to the one already present in other European countries. In 1870, the Association for Women´s Education was founded with the purpose of strengthening Fernando de Castro´s ideal women.

Keywords:

References

Álvarez-Ossorio, F. (1869). Algunas consideraciones generales sobre el matrimonio. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Araquistáin Quevedo, L. (1962). El pensamiento español contem-poráneo. Buenos Aires, Losada.

Castro, F. de (1868). Discurso que en la apertura de los estudios de la Universidad Central, en la toma de posesión del Doctor Don Fernando de Castro, Catedrático de la Facultad de Filosofía y Letras, nombrado Rector de la misma, y en la reposición de los Catedráticos separados, leyó el nuevo Rector el 1.º de noviembre de 1868. Madrid: [s. n.] (Imprenta de José M. Ducazcal).

(1869a). Discurso. Fiesta literaria celebrada en honor de Miguel de Cervantes Saavedra, pp. 9-16. Madrid: [s. n.] (Imprenta de Gabriel Alhambra).
(1869b). Discurso inaugural. 2ª ed. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Chacón Godás, R. (2006). Don Fernando de Castro y el problema del catolicismo liberal español. Madrid: Fundación Fernando de Castro/Fundación Diego de Sagredo.

Corradi, F. (1869). De la influencia del cristianismo sobre la mujer, la familia y la sociedad. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Echegaray, J. (1869). Influencia del estudio de las ciencias físicas en la educación de la mujer. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Labra, R. M. de (1869). Sobre la mujer y la legislación castellana. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

(1888). D. Fernando de Castro. Estudio biográfico. Madrid: [s. n.] (Establecimiento tipográfico de El Correo, á cargo de F. Fernández).

Menéndez Ureña, E. (1999). La actualidad del krausismo en su contexto europeo. Madrid: Parteluz.

Moreno Nieto, J. (1869). Influencia de la mujer en la sociedad. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Moret y Prendergast, S. (1869). Influencia de la madre sobre la vocación y profesión de los hijos. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Pi y Margall, F. (1869). Sobre la misión de la mujer en la sociedad. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Rada y Delgado, J. de D. de la (1869). Sobre la educación de la mujer por la historia de otras mujeres. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Rodríguez, G. (1869). Influencia de las ciencias económicas y sociales en la educación de la mujer. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

Sanromá, J. M. (1869). Sobre la educación social de la mujer. Madrid: [s. n.] (Imprenta y estereotipia M. Rivadeneyra).

San Román Gago, S. (2006). Las primeras maestras: los orígenes del proceso de feminización docente en España, 2ª ed. Barcelona: Ariel.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

##cited.by##