Dimensions

PlumX

How to Cite
Edghill, H., Quirós, I., Álvarez, J., & Bethancourt, C. (2025). Student stress in UMECIT youths. Revista Semilla Científica, 1(7), 17–32. https://doi.org/10.37594/sc.v1i7.1742
License terms

Abstract

The main objectives of this research were to analyze some of the causes and consequences of stress, in order to observe its effects on students' mental health and academic performance. The process included, first, the formulation of objectives; then, a survey based on these objectives was developed and administered to 50 UMECIT students. The responses were then tallied to generate statistics based on the results. Overall, the results were positive, as the majority of respondents did not report high levels of stress. Based on these findings, it is concluded that the stress level among UMECIT students is low.

References

Barraza Macías, A. (s.f.). El estrés académico en alumnos de bachillerato. Universidad Interamericana del Norte. [Enlace al PDF: https://www.unsis.edu.mx/SaludyAdministracion/07/A2_ESTRES.pdf]

Barraza, A. (2009). Estrés académico y burnout estudiantil: Análisis de su relación en alumnos de licenciatura. Psicogente, 12 (22), 272-283. http://marcar.unirioja.es/descarga/articulo/3265008.pdf

Camacho Gómez, O., Pedroza Cabrera, F. J., Navarro Contreras, G., de la Roca Chiapas, J. M., & Fulgencio Juárez, M. (2024). Modelo transaccional del estrés y estilos de afrontamiento en investigación psicológica del estrés: Análisis crítico. Uaricha, Revista De Psicología, 22, 42-53. https://doi.org/10.35830/kcgm5244

Folkman, S. (2013). Estrés: Evaluación y Afrontamiento. En: Gellman, MD, Turner, JR (eds.), Enciclopedia de Medicina del Comportamiento. Springer, Nueva York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1005-9_215

García Torres, C. D., Torres Sánchez , E. E., Olivares Valerio , Y., & Esquivel Galindo, D. P. (2024). Causas y consecuencias del estrés académico en universitarios . Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano , 5(4), 527–544. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i4.377
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5915631/

Maturana Castillo, A., & Vargas Rubilar, J. (2015). Estrés académico en estudiantes universitarios: análisis comparativo según nivel de estudio y sexo. Revista de Ciencias de la Salud, 13(1), 37-45. [Enlace al HTML: https://www.redalyc.org/journal/4595/459551482004/html/]

Moscoso, M. S. (2021). La aplicación del Mindfulness para mejorar las estrategias de enseñanza y aprendizaje en la educación superior. Revista Horizontes Empresariales, 8(32), 1-17. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642021000500207

Romero-Romero, E., Ortega-Gómez, E., Mejía, A., & Salado-Castillo, R. (2023). Relación estrés académico, inteligencia emocional y conducta alimentaria en estudiantes universitarios. Investigación Y Pensamiento Crítico, 11(2), 28–32. https://doi.org/10.37387/ipc.v11i2.347

Tan SY, Yip A. Hans Selye (1907-1982): Founder of the stress theory. Singapore Med J. 2018 Apr;59(4):170-171. doi: 10.11622/smedj.2018043. PMID: 29748693; PMCID: PMC5915631 .

Universidad de Chile. (s.f.). Reconocer, prevenir y afrontar el estrés académico. https://uchile.cl/presentacion/centro-de-aprendizaje-campus-sur/Material-Autorregulacion- Emocional/reconocer-prevenir-y-afrontar-el-estresestrés-

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
28
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología