Dimensions

PlumX

How to Cite
Méndez López, H. A., Quiroz González, O. E., Gaitán Rizo, H. J., & Herrera-Castrillo, C. J. (2025). Novel Active Methodology for competency-based assessment in the learning of Lorentz´ Equations (MANPEC). Oratores Journal, 1(22), 39–55. https://doi.org/10.37594/oratores.n22.1721
License terms

The content of the publications and the links suggested in them are the sole responsibility of the authors and not of the Metropolitan University of Education, Science and Technology (UMECIT) or of the journal ORATORES. They are protected by international copyright laws as well as the logos of UMECIT AND ORATORES, hence their reproduction is totally prohibited.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The authors maintain the copyright and transfer the right of the first publication to the journal, with the article registered with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License, which allow others      They can download the works published in this magazine and share them with other people, as long as their authorship is recognized, but they cannot be changed in any way nor can they be used commercially.

Authors are recommended to include their work in social networks such as Researchgate and institutional repositories once the article or visible fact has been published on the journal page, without forgetting to include the digital document identifier and the name of the journal.

                                                               

Abstract

The article addresses the importance of active methodologies for competency-based assessment in the teaching of relativistic mechanics. It was proposed to validate this research through its application with Physics-Mathematics students at the UNAN-Managua/CUR-Estelí. The study, with a pragmatic paradigm, mixed approach, and applied type, was conducted using a sample of 17 fourth-year students and 16 teachers from the Modern Physics component during the second semester of 2024. Data collection instruments such as: observation guide, online survey guide, interview, and standardized test were used. The research results suggest that the development of active assessment methodologies contributes to the improvement of learning even in complex topics of relativistic mechanics. In conclusion, the learnings obtained during this process can be utilized by component teachers, or as a reference for future researchers who wish to delve deeper into the topic.

References

Briones Rugama, Y. Y., Hernández Alvarado, Y. E., Moreno Alfaro, M. L., & Triminio Zavala, C. M. (2023). Metodología para la Construcción del Aprendizaje (MEPCA). Revista Científica Estelí, 12(48), 85-107. doi:10.5377/farem.v12i48.17514

Córdoba Peralta, A. L., & Lanuza Saavedra, E. M. (2023). La evaluación de las competencias educativas en siete universidades de educación superior de Latinoamérica. Revista Científica Estelí, 11(44), 35-56. doi:10.5377/farem.v11i44.15685

Díaz Barriga Arceo, F. (2019). Evaluación de Competencias en Educación Superior: Experiencias en el Contexto Mexicano. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 12(2), 49-26. doi:10.15366/riee2019.12.2.003

Giancoli, D. (2008). Física para ciencias e ingeniería. México: PEARSON EDUACION. Obtenido de https://gnfisica.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/04/giancili-fis-ing-vol-1.pdf

Herrera-Castrillo, C. J. (2023). Metodología para el aprendizaje por competencias. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 7(1), 77-90. doi:10.5377/recsp.v6i1.16513

Medina Torrez, R. A. (2021). Estrategias de enseñanza y aprendizaje utilizadas por el docente de Física en el abordaje del contenido la conservación de la energía. Facultad de Educación e Idiomas. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN-Managua, Managua.

Sánchez Mendiola, M., & Martínez González, A. (2020). Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias. Imagia Comunicación. Centro Cultural Universitario UNAM, México. Obtenido de https://www.puees.unam.mx/sapa/dwnf/114/3.Sanchez-Mendiola_2020_EvaluacionDelAprendizaje.pdf

Tapia Pavón, A. (2023). Los orígenes de la teoría especial de la relatividad. Trabajo Fin de Grado Inédito. Universidad de Sevilla, Sevilla. Obtenido de https://acortar.link/pKEkVA

Triminio-Zavala, C. M., Herrera-Castrillo, C. J., & Medina-Martínez, W. I. (2023). Formación investigativa del estudiante universitario en el Modelo por competencia de UNAN-Managua. Revista Científica Estelí, 12(48), 108-128. doi:10.5377/farem.v12i48.17529

UNAN Managua. (2022). Aprendizaje basado en competencias: nuevos retos para la educación en Nicaragua. Managua: Centro de Estudios del Desarrollo Miguel d’Escoto Brockmann. Obtenido de https://www.unan.edu.ni/wp-content/uploads/unan-managua-cedmeb-semanario-no-100.pdf

Valerio, D. (5 de Julio de 2023). Más allá del diseño: el Design Thinking como metodología de enseñanza. Obtenido de Creative Commons AMID: https://www.amidi.org/design-thinking-metodologia-ensenanza/

Zabalza Beraza, M. A., & Lodeiro Enjo, L. (2019). El Desafío de Evaluar por Competencias en la Universidad. Reflexiones y Experiencias Prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 29-48. doi:10.15366/riee2019.12.2.002

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
2%
33%
Days to publication 
26
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología