Dimensions

PlumX

How to Cite
Rodríguez C., A., & Del Cid, A. (2025). Ethics of structured programming in IA for educational purposes. Revista Semilla Científica, 1(7), 267–281. https://doi.org/10.37594/sc.v1i7.1767
License terms

Abstract

The purpose of this article was to examine how artificial intelligence affects current education, highlighting its ethical and organizational aspects. A numerical field study was conducted, utilizing
online surveys and analyzing 13 recent academic papers. The findings revealed a limited understanding of AI ethics and varied opinions about its application in education. It was possible to reduce the need for the use of digital tools. The conclusion was that AI can be beneficial, but its use requires ethical training and effective regulation. The lines of research for this study correspond to Cyber society and Digital Development, the Cyber society area, and the Artificial Intelligence thematic axis. Numerous problems in student learning were observed due to the dependence on virtual tools.

References

Álvarez Bernat, N. (2023). Los riesgos de la inteligencia artificial en la educación: el caso del ChatGPT.

Arencibia, M. G. (2008). Ética aplicada a la informática: un reto para el desarrollo social. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 2(1-2).

Filgueiras, F. (2021). Inteligencia Artificial en la administración pública: ambigüedad y elección de sistemas de IA y desafíos de gobernanza digital. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (79).

Galeas, C. E. N., & Calderón, B. A. P. (2017). Identidad e identificación: investigación de campo como herramienta de aprendizaje en el diseño de marcas. INNOVA Research Journal, 2(10.1), 155-164.

González-González, C. S. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: transformación de la forma de enseñar y de aprender.

Jaya, L. G. C. (2024). Efectos de la Inteligencia Artificial en el desarrollo socioemocional de adolescentes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 3423-3440.

López, N., & Sandoval, I. (2016). Métodos y técnicas de investigación cuantitativa y cualitativa.

Lozada, R. F. L., Aguayo, E. M. L., Suquilanda, M. D. J. E., Pico, N. D. J. A., & Vélez, G.
E. Q. (2023). Los Riesgos de la Inteligencia Artificial en la educación. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 7(5), 8.

Muñoz, M. A. G. (2021). El impacto de la inteligencia artificial en la sociedad y su aplicación en el sector financiero. Revista Diecisiete: Investigación Interdisciplinar para los Objetivos de Desarrollo Sostenible., (4), 167-174.

Pedraza Caro, J. D. (2023). La Inteligencia Artificial en la sociedad: Explorando su impacto actual y los desafíos futuros.

Puche-Villalobos, D. J. (2024). La inteligencia artificial y el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Delectus, 7(2), 59-67.

Quinde-Moncerrate, H. G., Quinde-Zambrano, L. F., & Franco-Arroyo, P. P. (2025). Incidencia de la Inteligencia Artificial en la educación contemporánea: revisión sistemática. Sociedad & Tecnología, 8(2), 358-368.

Tramallino, C. P., & Zeni, A. M. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33(64), 29-54.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
33
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología