Abstract
The objective of this article was to analyze the psychological impact of unemployment on the self-esteem and personal performance of young people aged 18 to 30 in West Panama. A qualitative methodology was used, involving semi-structured interviews with three unemployed youths to explore their emotional experiences related to unemployment. Key findings revealed a deterioration in self-image, the presence of negative emotions such as sadness and frustration, reduced motivation, and a pessimistic outlook on the future. Nevertheless, family support emerged as a protective factor. It was concluded that prolonged unemployment significantly affects young people’s mental health, highlighting the need for psychosocial strategies to enhance resilience and support their reintegration into the workforce.
Keywords
References
Conducta Científica. (2022). Memoria y aprendizaje: Estrategias para la adquisición del conocimiento. Conducta Científica, 2022. Recuperado de https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/220
Ecotv Panamá. (2024, enero 30). Reportan 40 mil estudiantes afectados por problemas académicos y psicológicos en 159 escuelas en 2024. Ecotv Panamá. https://www.ecotvpanama.com/nacionales/reportan-40-mil-estudiantes-afectados-problemas-academicos-y-psicologicos-159-escuelas-2024-n6031855?utm_source=chatgpt.com
Ensegundos.com.pa. (2018, septiembre 21). En Panamá hay 22 mil panameños que sufren Alzheimer. Ensegundos.com.pa. https://ensegundos.com.pa/2018/09/21/en-panama-hay-22-mil-panamenos-que-sufren-alzheimer/?utm_source=chatgpt.com
Investigación y Pensamiento Crítico. (2018). Impacto del uso de los recursos tecnológicos didácticos en el desarrollo de habilidades cognitivas en estudiantes de educación media en Ciudad de Panamá. Investigación y Pensamiento Crítico, 2018. Recuperado de https://ipc.org.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/93
Ministerio de Educación de Panamá (Meduca). (2024, febrero 15). Meduca confirma mayor rezago en el aprendizaje. Prensa. https://www.prensa.com/sociedad/meduca-confirma-mayor-rezago-en-el-aprendizaje/?utm_source=chatgpt.com
Mosquera Rentería, E. (2020). La memoria y las estrategias lúdico-didácticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes del grado noveno de la Institución Educativa Rural Gabriela White de Vélez. UMECIT.
Revista IPC. (2021). Prevalencia de la dislexia en estudiantes de 4° a 6° grado en la Ciudad de Panamá. Revista Internacional de Psicología y Ciencias del Comportamiento, 2(1), 45-60. https://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/208?utm_source=chatgpt.com
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
González, M., & Rodríguez, L. (2020). Trastornos del aprendizaje en estudiantes panameños: Diagnóstico y abordaje educativo. Universidad de Panamá.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología
- Publisher
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología