Dimensions

PlumX

How to Cite
Castillo, L., Andrade, J., Albarracín, L., & Sarco Santo, A. (2025). Psychological impact on self-esteem and performance in unemployed youth. Revista Semilla Científica, 1(7), 125–133. https://doi.org/10.37594/sc.v1i7.1754
License terms

Abstract

The objective of this article was to analyze the psychological impact of unemployment on the self-esteem and personal performance of young people aged 18 to 30 in West Panama. A qualitative methodology was used, involving semi-structured interviews with three unemployed youths to explore their emotional experiences related to unemployment. Key findings revealed a deterioration in self-image, the presence of negative emotions such as sadness and frustration, reduced motivation, and a pessimistic outlook on the future. Nevertheless, family support emerged as a protective factor. It was concluded that prolonged unemployment significantly affects young people’s mental health, highlighting the need for psychosocial strategies to enhance resilience and support their reintegration into the workforce.

References

Arauz, J., Ibarra, K., Iglesias, N., Santi Mateo, W., Velásquez, D., Guerrero, A., Ríos, E., Pérez, M., & González, V. (2020). Memoria en base a dificultades de aprendizaje. Revista Semilla Científica, 1(1), 62–78. UMECIT.

Conducta Científica. (2022). Memoria y aprendizaje: Estrategias para la adquisición del conocimiento. Conducta Científica, 2022. Recuperado de https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/220

Ecotv Panamá. (2024, enero 30). Reportan 40 mil estudiantes afectados por problemas académicos y psicológicos en 159 escuelas en 2024. Ecotv Panamá. https://www.ecotvpanama.com/nacionales/reportan-40-mil-estudiantes-afectados-problemas-academicos-y-psicologicos-159-escuelas-2024-n6031855?utm_source=chatgpt.com

Ensegundos.com.pa. (2018, septiembre 21). En Panamá hay 22 mil panameños que sufren Alzheimer. Ensegundos.com.pa. https://ensegundos.com.pa/2018/09/21/en-panama-hay-22-mil-panamenos-que-sufren-alzheimer/?utm_source=chatgpt.com

Investigación y Pensamiento Crítico. (2018). Impacto del uso de los recursos tecnológicos didácticos en el desarrollo de habilidades cognitivas en estudiantes de educación media en Ciudad de Panamá. Investigación y Pensamiento Crítico, 2018. Recuperado de https://ipc.org.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/93

Ministerio de Educación de Panamá (Meduca). (2024, febrero 15). Meduca confirma mayor rezago en el aprendizaje. Prensa. https://www.prensa.com/sociedad/meduca-confirma-mayor-rezago-en-el-aprendizaje/?utm_source=chatgpt.com

Mosquera Rentería, E. (2020). La memoria y las estrategias lúdico-didácticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes del grado noveno de la Institución Educativa Rural Gabriela White de Vélez. UMECIT.

Revista IPC. (2021). Prevalencia de la dislexia en estudiantes de 4° a 6° grado en la Ciudad de Panamá. Revista Internacional de Psicología y Ciencias del Comportamiento, 2(1), 45-60. https://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/208?utm_source=chatgpt.com

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

González, M., & Rodríguez, L. (2020). Trastornos del aprendizaje en estudiantes panameños: Diagnóstico y abordaje educativo. Universidad de Panamá.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
33
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología