Abstract
The primary aim of this article was to explore memory and learning disorders, with a particular focus on how various tools and pedagogical approaches can facilitate their treatment and improve understanding in affected individuals. The disorders addressed include conditions such as Alzheimer’s, amnesia, Korsakoff syndrome, as well as learning disorders like dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, among others, all of which significantly impact the cognitive and academic processes of those who suffer from them. In particular, the study focused on the impact of these disorders within the population of Panama. To achieve this, a documentary methodological approach was adopted, involving a review of several scientific articles and specialized books on the topic. This analysis delved into the use of visual tools, such as concept maps, diagrams, flowcharts, and infographics, which have been identified as effective resources for improving information retention and facilitating learning in individuals with cognitive difficulties. These resources, combined with learning theories such as cognitivism, behaviorism, constructivism, and connectivism, emerged as intervention strategies that significantly contribute to improving cognitive and academic performance.
Keywords
References
Conducta Científica. (2022). Memoria y aprendizaje: Estrategias para la adquisición del conocimiento. Conducta Científica, 2022. Recuperado de https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/220
Ecotv Panamá. (2024, enero 30). Reportan 40 mil estudiantes afectados por problemas académicos y psicológicos en 159 escuelas en 2024.
Ecotv Panamá. https://www.ecotvpanama.com/nacionales/reportan-40-mil-estudiantes-afectados-problemas-academicos-y-psicologicos-159-escuelas-2024-n6031855?utm_source=chatgpt.com
Ensegundos.com.pa. (2018, septiembre 21). En Panamá hay 22 mil panameños que sufren Alzheimer. Ensegundos.com.pa. https://ensegundos.com.pa/2018/09/21/en-panama-hay-22-mil-panamenos-que-sufren-alzheimer/?utm_source=chatgpt.com
González, M., & Rodríguez, L. (2020). Trastornos del aprendizaje en estudiantes panameños: Diagnóstico y abordaje educativo. Universidad de Panamá.
Investigación y Pensamiento Crítico. (2018). Impacto del uso de los recursos tecnológicos didácticos en el desarrollo de habilidades cognitivas en estudiantes de educación media en Ciudad de Panamá. Investigación y Pensamiento Crítico, 2018. Recuperado de https://ipc.org.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/93
Ministerio de Educación de Panamá (Meduca). (2024, febrero 15). Meduca confirma mayor rezago en el aprendizaje. Prensa. https://www.prensa.com/sociedad/meduca-confirma-mayor-rezago-en-el-aprendizaje/?utm_source=chatgpt.com
Mosquera Rentería, E. (2020). La memoria y las estrategias lúdico-didácticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes del grado noveno de la Institución Educativa Rural Gabriela White de Vélez. UMECIT.
Revista IPC. (2021). Prevalencia de la dislexia en estudiantes de 4° a 6° grado en la Ciudad de Panamá. Revista Internacional de Psicología y Ciencias del Comportamiento, 2(1), 45-60. https://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/208?utm_source=chatgpt.com
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología
- Publisher
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología