View/Download
How to Cite
Staff, E., Sanjur, B., Suira, M., Raveneau, G., & Castillo Medina, J. (2024). Quality of care and services provided to the insured in the health institutions in David. Revista Semilla Científica, (5), 76–87. https://doi.org/10.37594/sc.v1i5.1370
More Citation Formats
License terms
▼
Abstract
The purpose of this article is to investigate the quality of care and services in healthcare institutions in the David district. A closed survey was administered to patients, assessing the frequency of care, perceived quality, waiting times, clarity of information, and overall service quality. Responses predominantly range from good to fair, with long waiting times but acceptable service quality. This study underscores the need to improve efficiency in waiting times without compromising service quality.
Keywords
References
Mejorar la Calidad de la Atención en la Prestación de Servicios de Salud (2021) OPS/OMS | Organización Panamericana de la Salud. Disponible en: https://www.paho.org/es/eventos/mejorar-calidad-atencion-prestacion-servicios-salud#:~:text=de%20Salud%20P%C3%BAblica.,La%20calidad%20de%20la%20atenci%C3%B3n%20en%20la%20prestaci%C3%B3n%20de%20servicios,y%20acceso%20equitativo%20como%20atributos
López Ramírez, E. et al. (2021) Evaluación de la Calidad del Servicio en las clínicas de la licenciatura en Estomatología de la Buap: Metodologías servperf y Donabedian, Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-80642021000100003
Ávalos García, M.I. (2010) Calidad y Gestión de Servicios de - Redalyc, Redalyc. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4578/457845134003.pdf
Luna Domínguez, E.M., Moreno Treviño, J.O. and Zurita Garza, D.R. (2023) Evaluación de Calidad en los servicios de salud: Un análisis desde la Percepción del Usuario, Horizonte sanitario. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74592021000300329
Organización Mundial de la Salud (2020) Servicios Sanitarios de Calidad, World Health Organization. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/quality-health-services
Paravic Klijn, T. and Lagos Garrido, M.E. (2022) Trabajo en equipo y calidad de la atención en salud, Ciencia y enfermería. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532021000100402
OMS (2020) Calidad de la Atención, World Health Organization. Disponible en: https://www.who.int/es/health-topics/quality-of-care
Donabedian, A. (1988). The quality of care: How can it be assessed? JAMA, 260(12), 1743-1748. Disponible en: https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/374139
Ware, J. E., & Davies-Avery, A. (1978). Behavioral consequences of consumer dissatisfaction with medical care. Evaluation and Program Planning, 1(3-4), 283-292. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10267257/
Gutierrez, E., Ramos, W., Uribe, M., Ortega-Loayza, A. G., Torres, C., Montesinos, D., León, O., & Galarza, C. (2009). TIEMPO DE ESPERA Y SU RELACIÓN CON LA SATISFACCIÓN DE LOS USUARIOS EN LA FARMACIA CENTRAL DE UN HOSPITAL GENERAL DE LIMA. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 26(1), 61-65. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/363/36311625013.pdf
López Ramírez, E. et al. (2021) Evaluación de la Calidad del Servicio en las clínicas de la licenciatura en Estomatología de la Buap: Metodologías servperf y Donabedian, Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-80642021000100003
Ávalos García, M.I. (2010) Calidad y Gestión de Servicios de - Redalyc, Redalyc. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4578/457845134003.pdf
Luna Domínguez, E.M., Moreno Treviño, J.O. and Zurita Garza, D.R. (2023) Evaluación de Calidad en los servicios de salud: Un análisis desde la Percepción del Usuario, Horizonte sanitario. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74592021000300329
Organización Mundial de la Salud (2020) Servicios Sanitarios de Calidad, World Health Organization. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/quality-health-services
Paravic Klijn, T. and Lagos Garrido, M.E. (2022) Trabajo en equipo y calidad de la atención en salud, Ciencia y enfermería. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532021000100402
OMS (2020) Calidad de la Atención, World Health Organization. Disponible en: https://www.who.int/es/health-topics/quality-of-care
Donabedian, A. (1988). The quality of care: How can it be assessed? JAMA, 260(12), 1743-1748. Disponible en: https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/374139
Ware, J. E., & Davies-Avery, A. (1978). Behavioral consequences of consumer dissatisfaction with medical care. Evaluation and Program Planning, 1(3-4), 283-292. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10267257/
Gutierrez, E., Ramos, W., Uribe, M., Ortega-Loayza, A. G., Torres, C., Montesinos, D., León, O., & Galarza, C. (2009). TIEMPO DE ESPERA Y SU RELACIÓN CON LA SATISFACCIÓN DE LOS USUARIOS EN LA FARMACIA CENTRAL DE UN HOSPITAL GENERAL DE LIMA. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 26(1), 61-65. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/363/36311625013.pdf
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
0
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
No
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
0%
33%
Days to publication
29
145
Indexed in
- Academic society
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología
- Publisher
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología