Dimensions

PlumX

How to Cite
Domínguez, R., Hurtado, K., González, O., Sánchez, H., & Vargas, J. (2023). Efficiency of technology in education and implementation during the 2020-2021 period. Revista Semilla Científica, 1(4), 499–512. https://doi.org/10.37594/sc.v1i4.1294
License terms

Abstract

An investigation was carried out whose purpose was to analyze the efficiency of technology in education and its implementation during the period 2020-2021 in Panama City, a transactional quantitative approach methodology was applied in which a group of primary education teachers from the Gaspar Octavio Hernández school, information was also obtained from research, books, web pages, and others. A questionnaire was applied as a data collection instrument to determine the efficiency that technology plays an important role in education as well as to publicize the implementation in a pandemic, resulting in challenges, strategies, benefits and technological advances in education. It was concluded that technology in education has a positive influence since this is the new global modality that is expanding at a rapid pace, but it must be used correctly and prudently to have a positive effect.

Keywords:

References

[1] A. M. Izquierdo, «La importancia de la tecnología en la educación actual,» 3 diciembre 2021. [En línea]. Available: https://www.lucaedu.com/la-importancia-de-la-tecnologia-en-la-educacion/.

[2] Noticias ONU, «2020: el año de la pandemia de COVID-19 que cerró el mundo,» 29 Diciembre 2020. [En línea]. Available: https://news.un.org/es/story/2020/12/1486082#educaci%C3%B3n.

[3] M. Ferraz, «Sentimientos y percepción de los docentes brasileros,» Junio 2021. [En línea]. Available: https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2021/07/MarinaFerraz.InstitutoPeninsula_Brasil.pdf.

[4] M. Licheri, «¿Cómo innovar en educación?,» 15 Junio 2017. [En línea]. Available: https://blogs.iadb.org/educacion/es/como-innovar-educacion/.

[5] Rock Content, «Tecnología en la educación: recursos innovadores para mejorar la calidad educativa,» 08 Mayo 2019. [En línea]. Available: https://rockcontent.com/es/blog/tecnologia-en-la-educacion/.

[6] Carreras Universitaria Chile, «Estudiar Maestría en Educación: Los pilares de la tecnología educativa,» 04 Noviembre 2021. [En línea]. Available: https://www.universidadesonline.cl/tiffin-university/articulo-estudiar-maestria-en-educacion-pilares-de-la-tecnologia-educativa.

[7] I. F. Fernández, «Las TICS en el ámbito educativo,» [En línea]. Available: https://educrea.cl/las-tics-en-el-ambito-educativo/.

[8] Euroinnova, «tecnologias emergentes en la educacion,» [En línea]. Available: https://www.euroinnova.pa/blog/tecnologias-emergentes-en-la-educacion.

[9] «7 tecnologías emergentes que remodelarán la educación en 2022,» 02 Junio 2022. [En línea]. Available: https://crnandalucia.com/7-avances-tecnologicos-que-transformaran-la-educacion-y-la-formacion-en-2022%EF%BF%BC/.

[10] L. García, «Coronavirus. Educación y uso de tecnologías en días de pandemia,» 05 Junio 2020. [En línea]. Available: https://ciencia.unam.mx/leer/1006/educacion-y-uso-de-tecnologias-en-dias-de-pandemia.

[11] European Investment Bank, «La educación tras la pandemia,» 10 Diciembre 2021. [En línea]. Available: https://www.eib.org/en/essays/covid-19-digital-education?lang=es.

[12] Y. Castro, «Los Retos de la Educación Panameña,» 09 Julio 2021. [En línea]. Available: https://upinforma.com/nuevo/info.php?cat=opinion&id=866.

[13] Ministerio de Educación, «Plan de acción de la estrategia de MEDUCA para enfrentar el COVID-19: “La estrella de la educación no se detiene”,» 2020. [En línea]. Available: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/11087.pdf.

[14] Universia UY, «10 razones para dedicarse a la docencia,» 17 Septiembre 2018. [En línea]. Available: https://www.universia.net/uy/actualidad/orientacion-academica/10-razones-dedicarse-docencia-1125497.html.

[15] Observatorio | IFE, «2 de cada 3 docentes consideran que su profesión fue revalorizada tras la pandemia: BlinkLearning,» 14 Septiembre 2021. [En línea]. Available: https://observatorio.tec.mx/edu-news/estudio-tecnologia-aula-2021/.

[16] L. Solis, «Diseños de investigaciones con enfoque cuantitativo de tipo no experimental,» 30 7 2019. [En línea]. Available: https://investigaliacr.com/investigacion/disenos-de-investigaciones-con-enfoque-cuantitativo-de-tipo-no-experimental/.

[17] Questionpro, «Investigación de campo,» [En línea]. Available: https://www.questionpro.com/es/investigacion-de-campo.html.

Cited by