How to Cite
Mejía Salazar, L. V. ., Ríos Chaparro, L. M., Mena Maturana, E. E. ., Ibargüen, M. Y., Mena Maturana, E. O. ., & Sierra, H. M. (2022). The importance of the affective relationship between teacher-student innovating with meaningful learning in the rural sector. Revista Semilla Científica, (3), 281–295. Retrieved from https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/sc/article/view/1097
License terms

Abstract

The representation of the relationship and the affective bond in the school environment between teacher and students will be analyzed to improve learning in the rural sector, on the interaction with teachers, and the influence on the perception of their own learning. Four categories related to the performance of teachers in the educational process will be allowed to be studied: a) personality, b) knowledge, c) didactic skills, d) forms of interaction in the classroom, among others; The fact that there are differences between the expectations of the students and the way in which they have lived their relationship with their teachers stands out, in which they point out affective relationships that have influenced the appraisals about their own learning and the acquisition of their knowledge in the students. school environments.

Keywords:

References

Albert, Esteban Manuel. El alumno y el profesor: Implicaciones de una relación, Madrid, Universidad de Murcia, 1986.

Bautista C. N. P. Proceso de la investigación cualitativa: epistemología, metodología y aplicaciones. ed. Bogotá: Editorial El Manual Moderno Colombia, 2014. 254 p. Disponible en: https://elibro.net/es/ereader/umecit/71140?page=2

Burbano-Fajardo, D. A., & Betancourth-Zambrano, S. M. (2018). El afecto en la relación docente-estudiante. MedUNAB, 20(3), 310-318.

Coll, César y Mariana Miras. “La representación mutua profesor/ alumno y sus repercusiones sobre la enseñanza y el aprendizaje”, en César Coll, Jesús Palacios y Álvaro Marchesi (comps.). Desarrollo Psicológico y educación II. Psicología de la Educación, Madrid, Alianza, 1993.

Cornejo, Alejandro. “Estudiantes y prácticas educativas en el aula: análisis de un caso”, en Mario Rueda, Gabriela Delgado y Miguel Ángel Campos (comps.), El aula universitaria. Aproximaciones metodológicas, México, CISE-UNAM, 1991.

Covarrubias Papahiu, P., & Martínez Estrada, C. C. (2007). Representaciones de estudiantes universitarios sobre el aprendizaje significativo y las condiciones que lo favorecen. Perfiles educativos, 29(115), 49-71.

Erikson, Frederick. “Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza”, en Merlin Wittrock, La investigación de la enseñanza, vol. 2, Barcelona, Paidós, 1989.

Flores Moran, John Freddy.La relación docente- alumno como variable mediadora del aprendizaje. Revista San Gregorio [online]. 2019, n.35, pp.174-186. ISSN 2528-7907. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957.

García, B. (2009), Las dimensiones afectivas de la docencia. Revista Digital Universitaria, Vol. 10 (11), pp.1-14.

Gómez, Máximo y Nora Miranda. “El trabajo en la clase es asunto de dos”, en Pedagogía Cubana, vol. 1, núm.1, abril-junio, 1989.

Jerez Yáñez, Ó.; Orsini Sánchez, C. & Hasbún Held, B. (2016). Atributos de una docencia de calidad en la educación superior: una revisión sistemática. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 483-506.

Lara Barragán Gómez, Antonio, Aguiar Barrera, Martha Elena, Cerpa Cortés, Guillermo, & Núñez Trejo, Héctor. (2009). Relaciones docente-alumno y rendimiento académico: Un caso del Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías de la Universidad de Guadalajara. Sinéctica, (33), 01-15. Recuperado en 14 de mayo de 2022, de http://www.scielo.org.mx/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2009000200006&lng=es&tlng=es

Milstein, D. (2005). Un nuevo desafío: sobrevivir a la transformación educativa. Recuperado de https://elibro.net/es/lc/umecit/titulos/93705.

Montico, S. (2004). La motivación en el aula universitaria: ¿una necesidad pedagógica? Ciencia, Docencia y Tecnología, 15(29).

Prieto, D. (2004). La Comunicación en la Educación, Buenos Aires, Ediciones La Crujía, 2º edición.

Rodríguez M, Y.C. (2016). Las emociones en el proceso de enseñanza-aprendizaje (en línea);. Revista Vinculando: http://vinculando.org/psicologia_psicoterapia/emocionesproceso-ensenanza-aprendizaje.html

Ruiz Carrillo, E., & Estrevel Rivera, L. B. (2006). La relación maestro-alumno en el contexto del aprendizaje. Psicología para América Latina, (6), 0-0

Valcárcel, O. V. (2006). La relación profesor-alumno en el aula como espacio de formación ética en la universidad. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 21-21.

Cited by