Abstract
The main objective of this research was to determine how gender influences the enrollment of a career in higher education and what are the soci oeconomic factors that prevail at the time of this selection. For reasons of time, students enrolled in the Master’s Degree in Management of Health Services of the Metropolitan University of Education, Sciences and Technology (UMECIT), Herrera Campus, are selected as a sample under a mixed approach. In conclusion, the findings found lead us to propose a reorientation in the implementation of public policies in the areas of education, work and family that lead to a series of law initiatives to eradicate discrimination based on gender, which caused so much harm makes the achievement of equal opportunities and
Keywords:
References
Alario, Carmen, y otros. Nombra en femenino y en masculino. En: Taller Interdisciplinario sobre Género y Derechos Humanos (1o. : 1997 oct. 9-11 : México, D.F.). México, D.F.,Comisión Nacional de Derechos Humanos; Programa Interdisciplinario de Estudios de la Mujer del Colegio de México, 1997. [17] h.
Ayales, Ivannia, y otros. Género, comunicación y desarrollo sostenible: aportes conceptuales y metodológicos. San José, IICA; ASDI, 1996. 144 p.
Boletín Estadístico de la Universidad Tecnológica de Panamá, año 2012, extraído de: http:// www.utp.ac.pa/estadistica/boletin2012/analisis.html.
BOMBINO COMPANIONI, YENISEI (2005): “El sexismo. Modelos masculino y femenino en el libro de texto de Español-Literatura 9.no grado”, Selección de lecturas de Sociología y Política Social de Género, Editorial Félix Varela, La Habana.
Centro de Asistencia Legal Popular. Nuestro derecho a un mejor milenio. Panamá, CEALP; Proigualdad; Unión Europea, 1999. 4 vol.
Estadística de matrículas Universidad de Panamá, año 2010, extraído de: http://www.up.ac.pa/ftp/2010/d_estadistica/Comparativos90-14/cuadro-06.pdf
Educación Superior En Iberoamérica Informe 2016, Informe Nacional: Panamá, Investigadora Vielka de Escobar; extraído de: https://cinda.cl/wp-content/uploads/2019/01/educacionsuperior-en-iberoamerica-informe-2016-informe-nacional-panama.pdf.
Informe sobre la educación superior en Panamá por la consultora Noemí Lucila Castillo Jaén, año 2003, extraído de: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/informe%20nacional%20de%20educacion.pdf
León, Anibal (2017). Revista Educere, vol. 11, núm. 39, octubre-diciembre, 2007
PARSONS, TALCOTT (1994): “La estructura social de la familia”, en R. N. Anshen (ed.), La familia, Edicions 62, Barcelona.