Dimensions

PlumX

How to Cite
González Vega, M. C., Pinzón De Leòn, B. L., Bonilla Núñez, R. J., Vietto, G., Quintero Solís, R. E., Tapia Sánchez, E. D. C., González Hidalgo, Y. D. C., Otero Camaño, Y. I., Quintero Almanza, J. D., & Acosta, A. (2024). Health and Wellness Assessment of Night Students at Santiago Campus: Challenges and Opportunities. Revista Semilla Científica, 1(6), 229–247. https://doi.org/10.37594/sc.v1i6.1624
License terms

Abstract

The purpose of this article was to evaluate the health and well-being of evening students at the Santiago Campus to identify the main challenges they face. A quantitative methodology was applied through surveys conducted with students from various academic fields, such as Business Administration, Banking and Finance, Education, and Medical Records. The results revealed significant irregularities in the students’ daily lives, including inadequate eating habits, lack of exercise, and insufficient rest, which negatively impact both their overall well-being and academic performance. In conclusion, the study highlighted the need to implement targeted interventions to improve the physical and mental health of evening students, with the aim of promoting a healthier and more balanced academic environment.

References

Calidad de vida y salud en estudiantes universitarios. (2014). Revista Cubana de Medicina Militar. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-65572014000200004&script=sci_arttext

Influencia del estrés en el rendimiento académico de estudiantes del sexto semestre de la Licenciatura en Educación en la Universidad Autónoma de Yucatán. (2021). Educación y Ciencia. Recuperado de http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/313

Medios, C., & Medios, C. (2024, marzo). Cultivando el bienestar estudiantil en la jornada nocturna. Concentrika Medios - Plataforma de contenidos de la Escuela de Comunicación Estratégica y Publicidad de la Universidad Central. Recuperado de https://concentrika.ucentral.edu.co/opinion/cultivando-el-bienestar-estudiantil-en-la-jornada-nocturna/

Sánchez, J. E. (2023, marzo 3). Dormir lo suficiente facilita el aprendizaje de los estudiantes – CSS Noticias. Recuperado de https://prensa.css.gob.pa/2023/03/03/dormir-lo-suficiente-facilita-el-aprendizaje/

Silva-Saltos, H. S., Escudero-Sarango, J. M., & Avilés-Farfán, D. N. (2023). El impacto de los trastornos del sueño en la salud y el rendimiento cognitivo en estudiantes universitarios de América Latina. MQR Investigar, 7(4), 3113-3130. https://doi.org/10.56048/mqr20225.7.4.2023.3113-3130

Vilchez-Cornejo, J., Quiñones-Laveriano, D., Failoc-Rojas, V., Acevedo-Villar, T., Larico-Calla, G., Mucching-Toscano, S., & Díaz-Vélez, C. (2016). Salud mental y calidad de sueño en estudiantes de ocho facultades de medicina humana del Perú. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 54(4), 272-281. https://doi.org/10.4067/s0717-92272016000400002

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
52
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología