Abstract
This article examines the role of students in educational accreditation processes, aiming to highlight the importance of their active participation in these processes. Using a mixed methodology that combined both quantitative and qualitative approaches, a descriptive and exploratory study was conducted across various educational institutions. The research included a literature review, interviews with students and educational staff, and the implementation of a pilot project to assess strategies promoting student involvement. The results indicate that active student participation enhances the quality of the accreditation process and supports the implementation of more inclusive pedagogical strategies. The article concludes with recommendations to strengthen student engagement in accreditation processes, aiming to ensure educational quality and promote a more dynamic and participatory learning environment.
Keywords
References
CNA - Sistema Nacional de Acreditación en Colombia. (s. f.). https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/article-186365.html
Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Sistema Nacional de Acreditación. Bogotá. Colombia. 2013.
López, R. Educación comparada como método de comparación desde la perspectiva del modelo colombiano de acreditación de alta calidad. UMECIT. 2021.(s. f.). https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/dialogus/article/view/452/1172
Mazzola, I. (2011). “Comunidad, sociedad. Reflexiones desde la historia conceptual”. En: Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas | 29 (2011.1) Universidad de Buenos Aires – CONICET, Argentina.
Organización Mundial de la Salud. (1991).Community involvement in health development.Challenging health services. Technicalreport series, (809). Ginebra:OMS
Silva, J. Acreditación Universitaria. Universidad Femenina del Sagrado Corazón. Perú 2011.
Zúñiga, S., Camacho, S. Referentes teóricos para un modelo de acreditación desde la evaluación y la gestión de la calidad. Universidad Nacional de Costa Rica. 2021.
Neave, G. (1988). On the cultivation of quality, efficiency and enterprise: an overview of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988. European Journal of Education, 23.
Blás, J. , chavez, A. & Pavel, A. Acreditación de criterio estudiantes: ¿Pueden nivelarse los índices de autoevaluación de carrera a través de acciones de mejora aplicando tutorías? INNOVA Research Journal, ISSN 2477-9024 2017.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología
- Publisher
- Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología