Dimensions

PlumX

How to Cite
Gómez Montes, E. J., González Arroyo, J. H., Jiménez Jiménez, W. M., Quintero Aguado, K. P., & Sierra, H. M. (2024). The importance of the role of students in the higher education accreditation process. Revista Semilla Científica, 1(6), 526–540. https://doi.org/10.37594/sc.v1i6.1603
License terms

Abstract

This article examines the role of students in educational accreditation processes, aiming to highlight the importance of their active participation in these processes. Using a mixed methodology that combined both quantitative and qualitative approaches, a descriptive and exploratory study was conducted across various educational institutions. The research included a literature review, interviews with students and educational staff, and the implementation of a pilot project to assess strategies promoting student involvement. The results indicate that active student participation enhances the quality of the accreditation process and supports the implementation of more inclusive pedagogical strategies. The article concludes with recommendations to strengthen student engagement in accreditation processes, aiming to ensure educational quality and promote a more dynamic and participatory learning environment.

References

Camacho Monge, D. (2001). Los sesgos en los procesos de evaluación y acreditación. Revista de Ciencias Sociales, 2-3(93), 1-5.

CNA - Sistema Nacional de Acreditación en Colombia. (s. f.). https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/article-186365.html
Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Sistema Nacional de Acreditación. Bogotá. Colombia. 2013.

López, R. Educación comparada como método de comparación desde la perspectiva del modelo colombiano de acreditación de alta calidad. UMECIT. 2021.(s. f.). https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/dialogus/article/view/452/1172

Mazzola, I. (2011). “Comunidad, sociedad. Reflexiones desde la historia conceptual”. En: Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas | 29 (2011.1) Universidad de Buenos Aires – CONICET, Argentina.

Organización Mundial de la Salud. (1991).Community involvement in health development.Challenging health services. Technicalreport series, (809). Ginebra:OMS

Silva, J. Acreditación Universitaria. Universidad Femenina del Sagrado Corazón. Perú 2011.

Zúñiga, S., Camacho, S. Referentes teóricos para un modelo de acreditación desde la evaluación y la gestión de la calidad. Universidad Nacional de Costa Rica. 2021.

Neave, G. (1988). On the cultivation of quality, efficiency and enterprise: an overview of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988. European Journal of Education, 23.

Blás, J. , chavez, A. & Pavel, A. Acreditación de criterio estudiantes: ¿Pueden nivelarse los índices de autoevaluación de carrera a través de acciones de mejora aplicando tutorías? INNOVA Research Journal, ISSN 2477-9024 2017.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
51
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología