Dimensions

PlumX

How to Cite
Zhicay, D. G., Bermeo Rojas, T. E., & Sierra, H. M. (2024). Best Practices: Quality management for accreditation at Universidad Central del Ecuador. Revista Semilla Científica, 1(6), 472–482. https://doi.org/10.37594/sc.v1i6.1597
License terms

Abstract

This article discusses the importance of good practices in educational quality at the Central University of Ecuador, focusing on the accreditation process of higher education institutions (HEIs), especially the Central University of Ecuador. The methodology used for this article is documentary bibliographic, qualitative in nature, involving surveys of students from the Central University of Ecuador and an interview with an expert faculty member in the field. The research was conducted in accordance with ethical principles established by the Central University of Ecuador and international ethical guidelines. Informed consent was obtained from all participants, confidentiality and privacy of data were ensured, and any form of coercion or manipulation was avoided. The mixed methodology adopted in this research allows for the combination of quantitative and qualitative approaches to gain a comprehensive understanding of quality management and university accreditation at the Central University of Ecuador. This integrative approach is essential for informing policies and practices that promote educational quality and institutional excellence.

References

CACES. (2018). Manual de indicadores de gestión de la calidad en la educación superior. Quito: CACES. https://www.caces.gob.ec/

CEPAL. (2018). Buenas prácticas para la gestión de la calidad en la educación superior en América Latina. Santiago de Chile: CEPAL. https://www.cepal.org/es/c-cepal-naciones-unidas

Díaz, M., & Gutiérrez, J. (2017). Buenas prácticas de gestión de calidad en educación superior. Universidad Nacional de Colombia.

García, L. M., & Pérez, R. (2018). Implementación de Buenas Prácticas de Calidad en la Educación Superior: Caso Universidad Central del Ecuador. Revista Latinoamericana de Calidad en la Educación Superior, 5(1), 45-60.

Hernández, A. (2016). El Modelo EFQM de Excelencia: Una herramienta para la gestión de la calidad en las organizaciones educativas. Revista de Educación, 36(2), 315-334. https://www.redalyc.org/pdf/301/30117056018.pdf

INQAAHE. (2019). Guidelines of Good Practice. Recuperado de https://www.inqaahe.org/guidelines-good-practice

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016). Manual de Acreditación Institucional. Recuperado de http://www.coneau.gob.ar/archivos/Manual_de_Acreditacion_Institucional.pdf

Plan de Desarrollo Institucional de la Universidad Central del Ecuador: https://www.uce.edu.ec/

Rodríguez, E., & López, M. (2018). Impacto de las buenas prácticas de gestión de calidad en la acreditación de programas académicos: un análisis en la Universidad Central del Ecuador. Revista de Calidad y Acreditación en Educación Superior, 4(1), 56-72.

Smith, A. (2020). Quality Management Practices in Higher Education: A Case Study of Central University of Ecuador. Journal of Higher Education Quality Assurance, 10(2), 123-136.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
50
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología