Dimensions

PlumX

How to Cite
Vargas, N., & Kirsch, A. (2024). The impact of ‘Influencers’ and social networks in the identity formation of the Panamanian youth. Revista Semilla Científica, (5), 88–99. https://doi.org/10.37594/sc.v1i5.1372
License terms

Abstract

This project is framed within the analytical empirical paradigm, using an observational and correlational research design. The research focuses on analyzing the extent to which “Influencers”and social networks have an impact on the identity formation of Panamanian youth, as well as on understanding the processes through which this influence takes place. The sample selected for this study Is composed of young Panamanians between the ages of 12 and 21, who will be randomly selected stratified by age, gender and geographic location. This sampling strategy guarantees the representativeness of the sample and allows us to obtain a broad and diverse view of how young people of different demographic profiles are being influenced by “Influencers” and social networks in the formation of their identity.

Keywords:

References

Daniels, H. (Ed.) (1996). An Introduction to Vygotsky, London: Routledge.Van der Veer, R., & Valsiner, J. (eds.) (1994). The Vygotsky Reader. Oxford: Blackwell.Yasnitsky, A., van der Veer, R., Aguilar, E. & García, L.N. (Eds.) (2016). Vygotski revisitado: una historia crítica de su contexto y legado. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.Bertrand Regader. (2015, mayo 31). La Teoría Sociocultural de Lev Vygotsky. Portal Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/teoria-sociocultural-lev-vygotsky

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations (2nd ed., pp. 7-24). Chicago: Nelson-Hall.

Erikson, Erik. (2000). El ciclo vital completado. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Erikson, Erik. (1972). Sociedad y Adolescencia. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Erikson, Erik. (1968, 1974). Identidad, Juventud y Crisis. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Piaget, J. (1990). The psychology of intelligence. Routledge.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Bertrand Regader. (2015, mayo 29). La Teoría del Desarrollo Psicosocial de Erik Erikson. Portal Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/teoria-del-desarrollo-psicosocial-erikson

Comprender la Teoría de la influencia social de Herbert Kelman (2023) SocialStar. Available at: https://officialsocialstar.com/es/blogs/blog/understanding-herbert-kelmans-social-influence-theory

Eqpsi. (2021, 17 mayo). Teoría de la comparación social de Festinger - EQPSI. EQPSI Psicólogos. https://eqpsi.org/teoria-de-la-comparacion-social-de-leon-festinger/

Adrián Triglia. (2015, mayo 30). La Teoría del Aprendizaje Social de Albert Bandura. Portal Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/social/bandura-teoria-aprendizaje-cognitivo-social

BERGER, P. y LUCKMANN, T (1968): La construcción social de la realidad. Amorrortu, Buenos Aires.

MARX, Karl (1971): El Capital. F.C.E. México

MARX, Karl (1974): La ideología alemana. Grijalbo, Barcelona

MANNHEIM, Karl (1941): Ideología y utopía. F.C.E. México

NIETZSCHE, Friedrich (1990): Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. Tecnos, Madrid
“LA CONSTRUCCIÓN SOCIAL DE REALIDAD” DE PETER BERGER y THOMAS LUCKMANN. (2010, 21 abril). Democracia Siglo XXI. https://teodulolopezmelendez.wordpress.com/2010/04/21/%E2%80%9Cla-construccion-social-de-realidad%E2%80%9D-de-peter-berger-y-thomas-luckmann/

Cited by