Abstract
This article seeks to describe and explain the skills and challenges that university graduates face in the labor field in the face of unemployment in Panama. Today’s universities must focus on the constant changes in the productive world, the new reality of the labor market, with the aim of preparing students with a promising profile and spirit based on their studies and abilities. The research was carried out under a quantitative approach, the purpose of which was to evaluate the unemployment of university graduates in Panama. A survey was applied to 12 students whose results showed that there is no correlation between unemployment and the skills of university graduates.
References
Marsollier, R., & Aparicio, M. (2014). Universidad, empleo y expectativas de logro en el mundo del trabajo. Enfoques, 26(2), 87–98. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-27212014000200006
Martínez-Clares, P., & González-Lorente, C. (2019). Competencias personales y participativas vinculantes a la inserción laboral de los universitarios: Validación de una escala. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1). https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13164
Melo-Becerra, L. A., Ramos-Forero, J. E. & Hernández-Santamaría, P. O. (2017). La educación superior: situación actual y análisis de eficiencia. Desarrollo y sociedad. https://doi.org/10.13043/dys.78.2
Pérez Cruz, O. A., & Pinto Pérez, R. (2020). Determinantes de la inserción laboral en egresados universitarios en México. RIDE revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.732
Salas Morales, C. (2021). Desafíos que enfrentan las personas profesionales en Orientación por potenciar el desarrollo de la empleabilidad en el estudiantado de Colegios Técnicos Profesionales diurnos de los distritos 01 y 02 de la División Regional de Educación en Alajuela. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/20295?show=full