Dimensions

PlumX

How to Cite
Miranda, E., Pérez, I., Moreno, M., & Sarco, A. (2023). Post-pandemic fine motor repercussions. Revista Semilla Científica, 1(4), 19–30. https://doi.org/10.37594/sc.v1i4.1254
License terms

Abstract

The purpose of this research was to present through a qualitative and descriptive analysis the situation of fine motor skills in the pediatric population after COVID-19. The consequences of fine motor skills in the post-pandemic period were explored, highlighting the negative effects of reduced physical activity, excessive use of electronic devices and increased stress on our fine motor skills and abilities. In this study, it is proposed to employ the theoretical approach of Piaget, a psychologist and biologist, which emphasizes manual actions executed by children, requiring hand-eye coordination. Additionally, children born during the pandemic are observed to score lower on both gross and fine motor skill assessments. Fine motor skills play a crucial role in the development of motor, cognitive and social skills in children, enabling them to improve their learning, communication and interpersonal skills. The consequences generated in fine motor skills due to the post-pandemic situation have allowed for a more complete understanding of how the impact of global health research has affected the progress of fine motor skills in society, particularly in children. Several interconnected factors have been found to contribute to changes in fine motor skills during this extraordinary period.

Keywords:

References

Álvarez, Y. A., & Couto, J. M. P. (2020). Importancia percibida de la motricidad en educación infantil en los centros educativos de Vigo (España). Educação e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046207294

Bedia Singona, M. (2022). Nivel de desarrollo de motricidad fina en niños de 4 años de una Institución Educativa inicial durante la pandemia covid-19, Cusco – Perú, 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 1803–1813. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3640

De Panamá UpInforma Diario Digital, U. (s. f.). Panamá, país con el cierre de escuelas más largo del mundo. Universidad de Panamá UpInforma Diario Digital. http://upinforma.com/nuevo/info.php?cat=ciencia&id=293

Gibson, J.J. (1986). The ecological approach to visual perception. Psychology Press.

Haczek, Á. R. (2022). Estudiantes de Panamá regresan a las escuelas tras dos años de cierre. CNN. https://cnnespanol.cnn.com/2022/03/07/panama-escuelas-retorno-orix/

INFOBAE. (2022, enero 14). Generación COVID-19: cómo está afectando la pandemia al cerebro de los niños. https://www.infobae.com/america/ciencia-america/2022/01/14/generacion-covid-19como-esta-afectando-la-pandemia-al-cerebro-de-los-ninos/

Islania Josefa Moreno Guerrero y Yarelis López Pérez (2018): “El tratamiento a la motricidad fina en la educación preescolar”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (septiembre 2018). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/09/motricidad-fina-preescolar.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1809motricidad-fina-preescolar

La motricidad silenciada: ¿Un problema causado por el confinamiento? (s/f). Universidad Blas Pascal. Recuperado el 27 de agosto de 2023, de https://www.ubp.edu.ar/novedades/la-motricidad-silenciadaun-problema-causado-por-el-confinamiento/

La Estrella De Panamá, G.-. (2021, 3 abril). Panamá se enfrenta al cierre de escuelas más largo del mundo. La Estrella de Panamá. https://www.laestrella.com.pa/nacional/210304/panama-enfrenta-cierre-escuela

UNICEF. (s. f.). https://www.unicef.org/panama/comunicados-prensa/las-escuelas-siguen-cerradas-para-casi-77-millones-de-estudiantes-18-meses

Loor Castro, J. B. (2022). DACTILOPINTURA PARA EL DESARROLLO DE LA MOTRICIDAD FINA EN NIÑOS DE 4 A 5 AÑOS. Revista caribeña de ciencias sociales, 1–12. https://doi.org/10.51896/gttc7720

Maritza, G. H. (2018, 24 agosto). El desarrollo de la motricidad fina en los niños y las niñas de la primera infancia. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/08/motricidad-primerainfancia

Merino, E. M. (2014). Jean Piaget. https://www.academia.edu/8039297/Jean_Piaget

Nuez, M. (s. f.). La psicomotricidad fina y su ayuda en el desarrollo del niño. Edúkame. https://edukame.com/la-psicomotricidad-fina-y-su-ayuda-en-el-desarrollo-del-nino

Peña Vera, T., & Pirela Morillo, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Redalyc.org. https://www.redalyc.org/pdf/2630/263019682004.pdf

Piaget. (s. f.). http://www.cca.org.mx/profesores/cursos/cep21/modulo_2/Jean_Piaget.htm

Pick, H.L. Jr. (1993). The organization of perception and action: A theory for language and other cognitive skills.

Rachel Elizabeth Vásconez Erazoa, V. Y. J. (2022). Estado de la motricidad fina pospandemia: Un diagnóstico en niños de 5 a 6 años de edad en Quito, Ecuador. https://www.researchgate.net/publication/368947312_Estado_de_la_motricidad_fina_pospandemia_Un_diagnostico_en_ninos_de_5_a_6_anos_de_edad_en_Quito_Ecuador

Sánchez, P. (2022, agosto 27). Motricidad fina y gruesa. Mundo Entrenamiento. https://mundoentrenamiento.com/motricidad-fina-y-gruesa/

Schott, N. (2009). Aprendizaje y desarrollo de las habilidades motoras. Paidotribo.

Simbolos y Signos, D. (2020, julio 7). La motricidad fina en tiempo de pandemia. Sysdidacticos.com. https://www.sysdidacticos.com/blog/post/la-motricidad-fina-en-tiempo-de-pandemia/

Solis, V. A. (2021). Evaluación de la psicomotricidad en niños menores de 3 años durante la teleeducación en tiempos de confinamiento. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 11634–11646. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1188

Taiman, A. V. (2022). Pucp.education. https://files.pucp.education/facultad/educacion/wpcontent/uploads/2022/04/28145648/GUIA-INVESTIGACION-DESCRIPTIVA-20221.pdf

TEORÍAS Y/O ENFOQUES DE MOTRICIDAD FINA a) Piaget y el desarrollo motor de los niños. (s/f). 1Library.co. Recuperado el 27 de agosto de 2023, de https://1library.co/article/teor%C3%ADasenfoques-motricidad-fina-piaget-desarrollo-motor-ni%C3%B1os.zx5ew25v

Vásconez Erazo, R., & Yarad Jeada, V. (2023). Estado de la motricidad fina pospandemia: Un diagnóstico en niños de 5 a 6 años de edad en Quito, Ecuador. Revista Andina de Educación, 6(1), 006110. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.10

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Cited by