How to Cite
Veintemilla, J. ., Fernández, J. ., Loayza , . L. ., Vinicio Miles , M. ., Robalino , M. ., Cacoango , T. ., Orozco , E. ., & Sierra, H. M. (2022). Teacher digital competence: advances and future challenges. Revista Semilla Científica, (3), 205–217. Retrieved from https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/sc/article/view/1092
License terms

Abstract

The great progress and constant development of technologies, has caused globally that we live in a virtual context based on connections and the use of digital tools. The way of teaching and learning has changed with the implementation and use of technologies. Most of the information and knowledge is digitized on the network and teachers must be the ones who guide students in their learning process. Technology and digital tools alone do not guide the student; therefore, the work of teachers is today more important than ever, and for that reason it is essential that they are prepared and acquire digital skills and competencies. In this article we present the necessary concepts and the fundamental pillars of digital skills that a teacher must have to motivate the use of these new tools.

Keywords:

References

Avantel LiePro. (07 de marzo de 2020). Qué Tanto Utilizas Las Herramientas Digitales Gratuitas. Obtenido de https://www.avantel.co/blog/educacion/que-tanto-utilizas-lasherramientas-digitales-gratuitas/'>https://www.avantel.co/blog/educacion/que-tanto-utilizas-lasherramientas-digitales-gratuitas/

Díaz, Dariel;. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Obtenido de https://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/'>https://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/ view/181

Gómez Vargas, M., Galeano Higuita, C. y Jaramillo Muñoz, D. A. (Julio-Diciembre , 2015). REVISTA COLOMBIANA DE CIENCIAS SOCIALES - EL ESTADO DEL ARTE: UNA METODOLOGÍA DE. Dialnet, 423-442.

Maricelly Gómez Vargas, Catalina Galeano Higuita, Dumar Andrey Jaramillo Muñoz. (2015). EL ESTADO DEL ARTE: UNA METODOLOGÍA DE. REVSITA COLOMBIANA DE CIENCIAS SOCIALS, 435.

Ministerio de Educacion del Ecuador. (19 de abril de 2021). REGLAMENTO GENERAL A LA LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL. Obtenido de https:// educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/05/Ley-Organica-Reformatoria-ala-Ley-Organica-de-Educacion-Intercultural-Registro-Oficial.pdf

Mirete, Ana Belén;. (2010). FORMACIÓN DOCENTE EN TICS. Obtenido de https://www. redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdf

UNIR. (11 de 07 de 2020). Qué es el Marco Común de Competencias Digitales Docentes. Obtenido de European Parliament and the Council: https://ecuador.unir.net/actualidad-unir/ que-es-el-marco-comun-de-competencias-digitales-docentes/

USMP. (2013). Programa docente digital. Obtenido de https://sites.google.com/a/uvirtual. edu.pe/docente-2-0/quienes-somos

Zavala, Diego; Muñoz, Karla; Lozano, Edwin;. (03 de septiembre de 2016). Un enfoque de las competencias digitales de los docentes. Quito, Pichincha, Ecuador.

Cited by