Abstract
The current social problem has been seen in which the lack of sex education in homes has caused an increase in cases of venereal diseases in adolescents. This study sought to describe the relationship between sexually transmitted diseases in adolescents who come from dysfunctional families and suffer from these diseases. The methodology used was qualitative and the ethnographic design was based on the realist premise. We showed how the family creates emotional and psychological bonds, which can become a vital element in the lives of adolescents, and can have both positive and negative effects on their social relationships. We detail how dysfunctional families lack certain healthy elements of coexistence, creating a disruptive environment, full of emotional deficiencies, causing children to show constant rebellion or even rejection towards their parents or guardians when they reach adolescence, as well as the probability of exhibiting high-risk sexual behaviors
Keywords:
References
Delgado, K., & Barcia, M. F. (2020). Familias disfuncionales y su impacto en el comportamiento de los estudiantes. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 30 SEMILLA CIENTÍFICA. ISSN: 2710-7574 ISSN Electrónico: L2710-7574. Año 3. Número 3. 2022 5(12), 419–433. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8042551
Gaona-Ordoñez, J. B., Bohórquez de Figueroa, A., Gómez-Gómez, P. A., Ramírez-Ortega, Y. D., Barrientos-Arenas, G., L. N., & Guecha-Ariza, E. A. (2015). Incidencia de los antecedentes de funcionalidad familiar, consumo de sustancias psicoactivas y enfermedad mental frente al intento de suicidio. Revista Ciencia Y Cuidado, 9(2), 36–42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4114532
HIVinfo. (2021, 26 agosto). El VIH y las enfermedades de transmisión sexual (ETS) | NIH.
https://hivinfo.nih.gov/. Recuperado 31 de julio de 2022, de https://hivinfo.nih.gov/es/ understanding-hiv/fact-sheets/el-vih-y-lasenfermedades-de-transmision-sexual-ets
Losada, M. L. D. (2015). Fundamentos de Psicología (1era edición). Editorial Médica Panamericana.
United Nations. (2014). Conferencia Internacional sobre la Población y el Desarrollo | Naciones Unidas. https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/ICPD_programme_of_action_es.pdf.Recuperado 30 de julio de 2022, de https://www.un.org/es/conferences/population/cairo1994
Pajuña Collay , A. G. (2018). Familias Disfuncionales (Licenciatura). Universidad Técnica de Cotopaxi. Recuperado el 20 de julio de 2022, de http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/753
Papalia, D. E. (2016). Desarrollo Humano (13.a ed.). McGraw-Hill.
Pérez, S. P., & Santiago, M. A. (2002). El concepto de adolescencia. Manual de prácticas clínicas para la atención integral a la salud en la adolescencia, 2(3), 15-23. Disponible en: https://ccp.ucr.ac.cr/bvp/pdf/adolescencia/Capitulo%20I.pdf
Reinoza Dugarte, Marianela, & Pérez Lo Presti, Alirio (2011). El educador y la familia disfuncional. Educere ISSN: 1316-4910. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35622379009
Sampieri, R. H., Collado, C. F., Lucio, P. B., Valencia, S. M., & Torres, C. P. M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.
Sampieri, R. H., & Torres, C. P. M. (2018). Metodología De La Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1a edición). McGraw-Hill.
Tejada, S. B. & Tejada, M. Á. (2012). Terapia familiar… Universidad Abierta para Adultos (UAPA). Recuperado de: https://elibro.net/es/ereader/umecit/176666'>https://elibro.net/es/ereader/umecit/176666
Valdés Cuervo, Á. A. (2007). Familia y desarrollo: intervenciones en terapia familiar. México, México: Editorial El Manual Moderno. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/ umecit/39589