Abstract
In Panama, after two years of the pandemic, students return to the classroom with a virtual and/ or distance learning modality as a strategy for the continuity of student learning; the objective was to show the perception of teachers regarding the impact of student learning in this return to face-to-face classes. Twenty teachers from La Herradura Bilingual School, located in the township of Guadalupe, district of La Chorrera, province of West Panama, from both days (morning and afternoon), of all primary education levels, participated in this study. The work has a quantitative approach and a descriptive transectional non-experimental design was implemented, an digital survey was applied in order to identify the impact of the students in this return to face-to-face classes. The results showed that students show dedication and interest in performing task, however, they present difficulties in socialization, reading, writing and analysis, therefore teachers, propose institutional strategies for the adaptation and monitoring of students’ learning.
Keywords:
References
https://www.uaeh.edu.mx/docencia/VI_Presentaciones/licenciatura_en_mercadotecnia/ fundamentos_de_metodologia_investigacion/PRES38.pdf
EFE Servicios. (2022). La vuelta a las aulas abre una larga etapa de recuperación de la educación en Panamá. La estrella de Panamá. Recuperado de https://www.laestrella.com.pa/ nacional/220228/vuelta-aulas-abre-larga-etapa-recuperacion-educación-panamá
Guerri, M. (2021). La teoría del aprendizaje de Jean Piaget, ideas principales. Recuperado de https://www.psicoactiva.com/blog/la-teoria-del-aprendizaje-de-jean-piaget-ideasprincipales/
Rafael, A. (2009). Desarrollo cognitivo: Las Teorías de Piaget y de Vygotsky. Recuperado de http://www.paidopsiquiatria.cat/files/teorias_desarrollo_cognitivo_0.pdf
Redacción ECO. (2022). Panamá inicia regreso a clases presenciales tras dos años. Recuperado de https://www.google.com/amp/s/www.ecotvpanama.com/nacionales/'>https://www.google.com/amp/s/www.ecotvpanama.com/nacionales/ panama-inicia-regreso-clases-presenciales-dos-anos-n5672495/amp
Rodríguez, W. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana de Psicología. 31, (3), 477-489. Recuperado de https://www.redalyc.org/ pdf/805/80531304.pdf
Samaniego, A. (2022). Regreso a clases presenciales; recuperar el aprendizaje, el reto. Recuperado de https://www.prensa.com/impresa/panorama/despues-de-dos-anos-volver-alas-aulas-tiene-mas-desafios/
Servían, F. (2021). Piaget y su teoría sobre el aprendizaje. Recuperado de https://www.google.
com/amp/s/lamenteesmaravillosa.com/piaget-y-su-teoria-sobre-el-aprendizaje/%3famp=1
Tribaldos, M; Sosa, A. (2020). La educación virtual y sus desafíos. Recuperado de https:// www.prensa.com/impresa/opinion/la-educacion-virtual-y-sus-desafios/
UNICEF (2021, abril). 16 meses sin educación presencial para niños, niñas y adolescentes en Panamá. Recuperado de https://www.unicef.org/panama/comunicados-prensa/16-mesessin-educaci%C3%B3n-presencial-para-ni%C3%B1os-ni%C3%B1as-y-adolescentes-enpanam%C3%A1
Vergara, C. (2017). Piaget y las cuatro etapas del desarrollo cognitivo. Recuperado de https:// www.actualidadenpsicologia.com/piaget-cuatro-etapas-desarrollo-cognitivo/